Opis
Syrena była samochodem, z którym, jak z żadnym innym, wiązały się skrajne uczucia i opinie. Dla jednych obiekt marzeń, dla innych wół roboczy, dla jeszcze innych prymitywna konstrukcja czy wręcz obiekt drwin. Z ocenami samochodów Syrena wiąże się kilka aspektów, które mieszają się ze sobą, a powinny być oceniane oddzielnie. To powoduje wiele dwuznaczności z jednej strony szyderczo śmiejemy się z tego auta, z drugiej wspominamy je z ogromną nostalgią.
Syrena była pierwszym po wojnie samochodem osobowym polskiej konstrukcji. Była również pierwszym samochodem, który przewidziano dla przeciętnego obywatela. W latach 60. i 70. był to obiekt marzeń i pragnień setek tysięcy Polaków.
Syren wyprodukowano ogółem ponad pół miliona. Wiele egzemplarzy używanych było jako pojazdy rodzinne (typowy schemat 2+2). Często też zmieniały one właścicieli. Licząc pobieżnie od końca lat 50., gdy rozpoczęto produkcję tych samochodów, do końca lat 80., gdy zaczęły one znikać z naszych dróg, z Syrenami miało styczność kilka milionów Polaków.
Dzisiejsza nostalgia za tym samochodem odnosi się głównie do jego roli społecznej, jako pojazdu rodzinnego. Do owych wspomnień lat młodości, którym towarzyszyła Syrena. W ludziach młodych, nie pamiętających lat PRL-u, to bardzo często fascynacja barwnymi i emocjonującymi opowieściami rodziców i dziadków.
Mam nadzieję, że lektura opowieści o królowej polskich dróg i poboczy będzie dla Państwa miłą podróżą do lat młodości a dla młodych Czytelników stanie się lekcją historii o ówczesnej motoryzacji i życiu społecznym.
Tomasz Szczerbicki
Syrena była pierwszym po wojnie samochodem osobowym polskiej konstrukcji. Była również pierwszym samochodem, który przewidziano dla przeciętnego obywatela. W latach 60. i 70. był to obiekt marzeń i pragnień setek tysięcy Polaków.
Syren wyprodukowano ogółem ponad pół miliona. Wiele egzemplarzy używanych było jako pojazdy rodzinne (typowy schemat 2+2). Często też zmieniały one właścicieli. Licząc pobieżnie od końca lat 50., gdy rozpoczęto produkcję tych samochodów, do końca lat 80., gdy zaczęły one znikać z naszych dróg, z Syrenami miało styczność kilka milionów Polaków.
Dzisiejsza nostalgia za tym samochodem odnosi się głównie do jego roli społecznej, jako pojazdu rodzinnego. Do owych wspomnień lat młodości, którym towarzyszyła Syrena. W ludziach młodych, nie pamiętających lat PRL-u, to bardzo często fascynacja barwnymi i emocjonującymi opowieściami rodziców i dziadków.
Mam nadzieję, że lektura opowieści o królowej polskich dróg i poboczy będzie dla Państwa miłą podróżą do lat młodości a dla młodych Czytelników stanie się lekcją historii o ówczesnej motoryzacji i życiu społecznym.
Tomasz Szczerbicki
Inne tego autora
Motorowery to bardzo ważne pojazdy w naszej historii! Choć dziś jeździmy nowoczesnymi samochodami lub szybkimi motocyklami, to właśnie poczciwe Komary, Romety czy importowane Jawki były dla większości z nas początkiem przygody z motoryzacją. Pierwszym pojazdem silnikowym, którym jeździliśmy. Przedwojenna historia to krajowe setki, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoc...
51,23 zł
79,90 zł
Oszczędzasz: 28,67 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Czołgi w Wojsku Polskim to blisko sto lat historii. Pierwsze tego typu pojazdy dotarły do naszego kraju w 1919 roku. Po raz pierwszy zostały użyte bojowo w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Znaczenie czołgów w nowych doktrynach wojennych wzrastało proporcjonalnie do rozwoju motoryzacji. Układy napędowe zyskiwały coraz większą moc, coraz grubsze stawało się opancerzenie, coraz większe montowano w czołgach działa. Nieco później pojawiły się pojazdy o zbliżonej konstrukcji i zadaniach, czyli samob...
64,05 zł
99,90 zł
Oszczędzasz: 35,85 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W oparciu o 170 archiwalnych fotografii przedstawiamy historię 75 marek motocykli Wojska Polskiego z lat 1918 1950 - etatowych i pozyskiwanych doraźnie, czy to przez darowizny (w czasie pokoju), czy zdobycznych (w czasie wojny). Po raz pierwszy prezentujemy zestawienie marek motocykli zdobytych w czasie I wojny światowej i używanych przez naszych żołnierzy podczas wojny polskobolszewickiej. Opisujemy rozwój wojskowej motoryzacji w latach 1918-1939. Piszemy o motocyklach używane przez Armię Krajo...
16,00 zł
20,00 zł
Oszczędzasz: 4,00 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
37,95 zł
49,90 zł
Oszczędzasz: 11,95 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
27,28 zł
37,80 zł
Oszczędzasz: 10,52 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Niektórzy z nas wciąż pamiętają czasy PRL-u – 40 lat radości, smutków, marzeń, wzlotów i upadków oraz zwykłego, codziennego, szarego życia w surrealistycznym socjalistycznym kraju, izolowanym od zachodniej Europy.
Samochody PRL-u skupiają się na marzeniach motoryzacyjnych Polaków oraz sposobach ich spełniania. Książka prezentuje samochody, które w latach PRL-u jeździły po polskich drogach. Jest to jednak specyficzna opowieść przez pryzmat społeczny. To opowieść o SAMOCHODZIE, jako jednym z na...
54,23 zł
79,90 zł
Oszczędzasz: 25,67 zł
Cena sugerowana przez wydawcę