Opis
Zwodowanie HMS Dreadnought w 1906 r. zmieniło obliczę wojny morskiej. Pierwszych sześć drednotów to zmodyfikowane wersje podstawowego projektu Dreadnoughta, wszystkie były uzbrojone w działa 305 mm. Dopiero w 1911 r., wraz z wodowaniem HMS Neptune, układ tego potężnego uzbrojenia zmieniono w oparciu o zdobyte do tego czasu doświadczenia. W późniejszych miesiącach tego samego roku do służby weszły dwa kolejne warianty Neptune'a. Tych dziewięć drednotów stworzyło rdzeń brytyjskiej floty pełnomorskiej. Jednakże wkrótce miały zostać wyprzedzone przez młodsze pokolenie pancerników, "superdrednoty", które są tematem drugiego tomu tej dwuczęściowej historii. Choć nowe jednostki dysponowały większymi działami kalibru 343 mm, to okazały się mniej udane jako wszechstronne pancerniki, niż ich lżej uzbrojeni poprzednicy. Ostatni drednot wyposażony w działa 305 mm wszedł do służby w 1914 r., kiedy to budowany dla Turków, siedmiowieżowy pancernik został przekazany Royal Navy i przemianowany na HMS Agincourt. Nowy tytuł z serii New Vanguard, pierwszy z dwóch opisujących te słynne okręty, opowie pełną historię brytyjskich pancerników z I wojny światowej. Niniejsza książka rzuca również światło na ich rewolucyjne konstrukcje oraz zapewniające im siłę ognia działa 305 mm, a także sposób w jaki ich używano.
Inne tego autora
Przez czterysta lat siły morskie Cesarstwa Bizantyńskiego konkurowały z okrętami świata muzułmańskiego o panowanie nad Morzem Śródziemnym. Sercem tej rywalizacji były wiosłowe okręty wojenne obu stron, bizantyński dromn oraz arabska shaland. W ciągu czterech wieków walk pomiędzy obiema potęgami morskimi zarówno Bizantyńczycy, jak i Arabowie pozostawili po sobie opisy metod walki i stosowanych taktyk, jak również opisy budowy ich okrętów. Zawierająca barwne ilustracje oraz dokładną analizę czaruj...
36,79 zł
50,00 zł
Oszczędzasz: 13,21 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W XVII wieku Anglia i Holandia trzykrotnie toczyły ze sobą wojny, będące częścią większego konfliktu o supremację ekonomiczną i morską. Wojny te, odbywające się na zimnych wodach Morza Północnego i kanału La Manche, okazały się niezwykle istotne dla rozwoju budownictwa okrętowego, uzbrojenia i taktyki. W tym czasie okręty wojenne stały się prawdziwymi liniowcami, które królować będą w wojnach morskich aż do wynalezienia napędu parowego. W książce tej prześledzono rozwój tych jednostek podczas tr...
25,75 zł
35,00 zł
Oszczędzasz: 9,25 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W listopadzie 1859 roku miało miejsce wodowanie francuskiego La Gloire. Był to pierwszy na świecie pełnomorski okręt pancerny co prawda zbudowany z drewna, ale z kadłubem pokrytym ochronną warstwą płyt żelaznych. Wielka Brytania, aby nie dać się wyprzedzić, zwodowała w następnym roku swoją własną jednostkę tego typu. Był to HMS Warrior, który po wejściu do służby stał się najpotężniejszym okrętem wojennym na świecie. Podobnie jak Dreadnought pół wieku później, okręt ten zmienił na zawsze naturę ...
25,75 zł
35,00 zł
Oszczędzasz: 9,25 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Ekspert od historii morskiej Angus Konstam bada rozwój raczkującej floty Tudorów od jej początków w charakterze tymczasowo mobilizowanej floty statków handlowych w XV wieku do stałej marynarki pod panowaniem Henryka VIII. Zarysowane zostało innowacyjne użycie przez Henryka okrętów jako platform artyleryjskich w latach przed bitwą pod Portsmouth w 1545 roku, w której jego flota pokonała znacznie większą francuską armadę. Nieszczęsna ?Mary Rose? była zaledwie jednym z wielu potężnych okrętów, któr...
22,08 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 7,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W połowie XVI stulecia pojawił się nowy typ żaglowca, zaprojektowany specjalnie po to, aby przewozić bogactwo Ameryk do Hiszpanii. Mowa o galeonie; przez następny wiek okręty te służyły Hiszpanii, transportując skarby, prowadząc bitwy i stając się symbolem hiszpańskiej potęgi. W książce w pełni omówiono rozwój i konstrukcje hiszpańskich galeonów, a także ich uzbrojenie i załogę potrzebną do wybudowania i utrzymania tych okrętów. Autor zbadał także rolę galeonów jako statków skarbowych i opisał, ...
22,81 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 7,19 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Przez większość XVI wieku Morze Śródziemne było polem bitwy między chrześcijanami, a muzułmanami. Decydująca bitwa między dwoma wielkimi flotami galer miała rozstrzygnąć los całego regionu śródziemnomorskiego. W październiku 1571 roku turecka flota złożona z około 208 galer spotkała się z nieco mniejszą flotą chrześcijan z Ligi Świętej. W pięciogodzinnej walce chrześcijanie odnieśli zdecydowane zwycięstwo. Bitwa pod Lepanto była ostatnią wielką bitwą galer i jedną z najbardziej decydujących bite...
36,79 zł
50,00 zł
Oszczędzasz: 13,21 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Kupujący ten produkt kupili także:
W okresie poprzedzającym I wojnę światową Cesarska Marynarka Wojenna przeżyła okres rewolucyjnych zmian i dynamicznej rozbudowy. Choć Niemcy dysponowały już potężną flotą, z pancernikami typu Deutschland na czele, to wprowadzenie HMS Dreadnought do szeregów Royal Navy pierwszego okrętu typu same wielkie działa zainicjowało wyścig zbrojeń, w ramach którego poświęciły pokaźne zasoby na stworzenie okrętów mogących mierzyć się z tym nowym przeciwnikiem. Typ Nassau, a wkrótce po nim typ Helgoland był...
22,08 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 7,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W 1906 r. Niemcy zaczęli budowę własnej floty drednotów wyposażonych w większe działa, a wieść o tym szybko dotarła do brytyjskiej Admiralicji. Nad Royal Navy pojawiło się więc niepokojące widmo, że wróg zdominuje jej flotę drednotów siłą ognia. Skłoniło ono Admiralicję do zamówienia własnych "superdrednotów". Stępkę pod pierwsze z nich położono w roku 1909, a trzy lata później nowe pancerniki weszły do służby. Brytyjska opinia publiczna popierała program ich budowy, a popularność zyskało hasło ...
22,08 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 7,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę