Opis
Mechanika jest tym działem fizyki, który sprawia uczniom największą trudność. Tradycyjnie, ucząc jej, wprowadza się kolejne wielkości fizyczne i wzory. Uczniowie korzystając z tych wzorów, wykonują obliczenia często nie uświadamiając sobie co obliczają i dlaczego akurat w taki sposób.
Wieloletnie doświadczenia dydaktyczne Autorki wskazują na to, że skuteczniejsze
i lepiej kształtujące myślenie abstrakcyjne uczniów byłoby działanie odwrotne.
Po wprowadzeniu wielkości fizycznej, należy przeprowadzić odpowiednie rozumowanie,
za pomocą którego uczeń oblicza wielkość fizyczną posługując się zdrowym rozsądkiem, często w pamięci. Dopiero potem pokazujemy, że tę wielkość można także, często znacznie prościej, obliczyć za pomocą odpowiedniego wzoru. W tym duchu zostały opracowane scenariusze lekcji z mechaniki (B. Sagnowska, Scenariusze lekcji z fizyki uwzględniające potrzeby uczniów, którzy wymagają kształtowania myślenia abstrakcyjnego, ZamKor 2003). W tych scenariuszach wymagania stawiane uczniom są odpowiednio dawkowane tak, by słabszy uczeń nie był już od pierwszych lekcji zmuszany do przekształcania wzorów i sporządzania wykresów. Zgodnie z ideą tych scenariuszy zostały przygotowane także arkusze Mechanika łatwiej, stanowiące ułatwioną i skróconą wersję mechaniki dla uczniów, którzy mają trudności z jej opanowaniem.
Każdy arkusz składa się z krótkiego tekstu napisanego bardzo prostym językiem, zawierającego podstawowe informacje a także z rozwiązanych przykładów i zadań. Głównym narzędziem koniecznym do ich rozwiązania jest zdrowy rozsądek.
Używanie arkuszy powinno się przyczynić do kształtowania umiejętności korzystania
z podręcznika i czytania ze zrozumieniem. Można ich używać na lekcji do pracy
w małych zespołach, a także do pracy domowej ucznia. W niektórych zadaniach uczeń jest kierowany do podręcznika M.Rozenbajgier, R.Rozenbajgier, J.Kreiner, Fizyka dla gimnazjum, część 1. Może tam znaleźć dodatkowe informacje w przypadku, gdy te
z arkusza uzna za niewystarczające. Numery arkuszy odpowiadają numerom lekcji
w Scenariuszach, z którymi są tematycznie związane. Stąd brak arkuszy nr. 11, 25
i 26, bo na tych lekcjach przewidziano sprawdziany i ich omawianie.
Wieloletnie doświadczenia dydaktyczne Autorki wskazują na to, że skuteczniejsze
i lepiej kształtujące myślenie abstrakcyjne uczniów byłoby działanie odwrotne.
Po wprowadzeniu wielkości fizycznej, należy przeprowadzić odpowiednie rozumowanie,
za pomocą którego uczeń oblicza wielkość fizyczną posługując się zdrowym rozsądkiem, często w pamięci. Dopiero potem pokazujemy, że tę wielkość można także, często znacznie prościej, obliczyć za pomocą odpowiedniego wzoru. W tym duchu zostały opracowane scenariusze lekcji z mechaniki (B. Sagnowska, Scenariusze lekcji z fizyki uwzględniające potrzeby uczniów, którzy wymagają kształtowania myślenia abstrakcyjnego, ZamKor 2003). W tych scenariuszach wymagania stawiane uczniom są odpowiednio dawkowane tak, by słabszy uczeń nie był już od pierwszych lekcji zmuszany do przekształcania wzorów i sporządzania wykresów. Zgodnie z ideą tych scenariuszy zostały przygotowane także arkusze Mechanika łatwiej, stanowiące ułatwioną i skróconą wersję mechaniki dla uczniów, którzy mają trudności z jej opanowaniem.
Każdy arkusz składa się z krótkiego tekstu napisanego bardzo prostym językiem, zawierającego podstawowe informacje a także z rozwiązanych przykładów i zadań. Głównym narzędziem koniecznym do ich rozwiązania jest zdrowy rozsądek.
Używanie arkuszy powinno się przyczynić do kształtowania umiejętności korzystania
z podręcznika i czytania ze zrozumieniem. Można ich używać na lekcji do pracy
w małych zespołach, a także do pracy domowej ucznia. W niektórych zadaniach uczeń jest kierowany do podręcznika M.Rozenbajgier, R.Rozenbajgier, J.Kreiner, Fizyka dla gimnazjum, część 1. Może tam znaleźć dodatkowe informacje w przypadku, gdy te
z arkusza uzna za niewystarczające. Numery arkuszy odpowiadają numerom lekcji
w Scenariuszach, z którymi są tematycznie związane. Stąd brak arkuszy nr. 11, 25
i 26, bo na tych lekcjach przewidziano sprawdziany i ich omawianie.
Inne tego autora
To ostatnia część serii Świat fizyki z bliska. Podręcznik jest przeznaczony głównie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tj. uczniów zupośledzeniem w stopniu lekkim oraz o obniżonych uzdolnieniach. Umożliwia realizację wszystkich wymagań nowej podstawy programowej, dlatego może być także używany przez uczniów bez orzeczeń, którzy jeszcze wgimnazjum są na poziomie myślenia konkretnego i potrzebują przeprowadzenia na poziom myślenia abstrakcyjnego. Mając na uwadze specyfikę adresató...
34,68 zł
40,60 zł
Oszczędzasz: 5,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Podręcznik przeznaczony do kształcenia specjalnego do nauczania fizyki na poziomie gimnazjum specjalnego.
Numer dopuszczenia: S-III-1/2012.
34,68 zł
40,60 zł
Oszczędzasz: 5,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
<P></P><P>Podręcznik zawiera <STRONG>wszystkie treści, których znajomość obowiązuje podczas matury z fizyki</STRONG>, niezależnie od tego, na jakim etapie edukacyjnym były realizowane. Uczniowie poznają sposoby rozwiązywania problemów, które często pojawiają się w arkuszach maturalnych. Trudne treści są zilustrowane dużą liczbą rozwiązanych zadań. Przykłady pokazują zastosowanie teorii w praktyce<STRONG>. </STRONG><STRONG>Zakres omawianych zagadnień jest zgodny ...
46,63 zł
49,20 zł
Oszczędzasz: 2,57 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Tematy zadań pochodzą głównie z testów egzaminacyjnych na akademie medyczne. Książka jest drugim, uaktualnionym wydaniem "Rozwiązań testów z fizyki z egzaminów wstępnych na akademie medyczne" (Wydawnictwo Zamiast Korepetycji, 1991). W związku ze zmianami, jakie ostatnio nastąpiły w programach nauczania fizyki usunięto niektóre zadania i zastąpiono je innymi. Tematyka zawartych w książce zadań nie wyczerpuje oczywiście wszystkich problemów, z jakimi uczeń może się spotkać w nauce fizyki, ale udz...
19,04 zł
21,00 zł
Oszczędzasz: 1,96 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Zeszyty ćwiczeń dzięki odpowiedniej treści i układowi mogą całkowicie zastąpić tradycyjny zeszyt przedmiotowy. Praca z zeszytami wymusza autentyczną aktywność umysłową, zmusza ucznia do generowania pomysłów, przeprowadzania rozumowań, ścisłego formułowania swoich myśli....
8,38 zł
9,24 zł
Oszczędzasz: 0,86 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
<P>Podręcznik jest przeznaczony dla uczniów o zróżnicowanych możliwościach i zainteresowaniach. Każda z trzech części podręcznika zawiera cztery rozdziały, składające się z paragrafów zakończonych Podsumowaniem. Na końcu każdego rozdziału umieszczono Repetytorium, test wyboru Sprawdź swoją wiedzę oraz Wprawki egzaminacyjne przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego. W podręczniku zamieszczono liczne, w pełni rozwiązane przykłady, wspomagające uczniów w pokonywaniu trudności rachunkowy...
21,31 zł
29,60 zł
Oszczędzasz: 8,29 zł
Cena sugerowana przez wydawcę