Opis
W 1931 r. w Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu rozpoczęto prace nad projektem samolotu RWD-6, przeznaczonego do udziału w III Challenge 1932 r. W czerwcu 1932 r. samoloty były gotowe. Pierwszy egzemplarz RWD-6 oblatał 3 czerwca 1932 r., J. Drzewiecki na lotnisku Okęcie w Warszawie. Samoloty miały numery fabryczne 55, 56 i 57 i otrzymały znaki rejestracyjne SP-AHL, -AHM i -AHN. Pierwszy egzemplarz, pilotowany przez J. Drzewieckiego, był pokazany 18-19 czerwca 1932 r. na Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie.
W Challenge'u 1932 wzięli udział m.in.: kpt. pil. Franciszek Żwirko i inż. Stanisław Wigura na SP-AHN (nr konk. 06) i kpt. pil. Tadeusz Karpiński na SP-AHL (nr konk. 04). Challenge 1932 (1128 sierpnia 1932 r.) obejmował próby techniczne i lot okrężny na trasie: Berlin Warszawa Kraków Praga Brno Wiedeń Zagrzeb Vincenza Rimini Rzym Florencja Bellinzona Turyn Cannes Lyon St. Gallen Stuttgart Bonn Paryż Deauville Rotterdam Dortmund Hamburg Kopenhaga Gteborg Laholm Kopenhaga Berlin (7359 km), a na zakończenie wyścig na trasie 300 km. Do zawodów stanęło 41 samolotów z 8 krajów. Rajd ukończyły tylko 24 samoloty. W rajdzie w czołówce znaleźli się piloci polscy i niemieccy. O zwycięstwie miała rozstrzygnąć konkurencja maksymalnej prędkości. Żwirko i Wigura osiągnęli prędkość 214 km/h i odnieśli zwycięstwo, pokonując najlepszych pilotów Europy.
Rozwinięciem RWD-6 był RWD-9. Projektowanie samolotu przeznaczonego do udziału w Challenge 1934, inżynierowie S. Rogalski i J. Drzewiecki, rozpoczęli w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w jesieni 1932 r.
W Challenge'u 1934 (28 sierpnia16 września 1934 r.) wzięły udział 34 załogi z pięciu krajów. Zawody obejmowały próby techniczne i rajd na trasie Warszawa Królewiec Berlin Kolonia Bruksela Paryż Bordeaux Pau Madryt Sewilla Casablanca Meknes Sidi bel Abbes Algier Biskra Tunis Palermo Neapol Rzym Rimini Zagrzeb Wiedeń Brno Praga Katowice Lwów Wilno Warszawa (9538 km). W RWD-9 uzyskano średnią prędkość podczas rajdu: 214 km/h (Płonczyński), prędkość maksymalną na trasie 300 km (Warszawa Nowosolna Głowaczew Warszawa): 255 km/h (Płonczyński), prędkość minimalną: 54,14 km/h (Bajan), start na 8-metrową bramkę: 76,1 m (Bajan) i lądowanie znad 8-metrowej bramki: 76,9 m (Karpiński).
W Challenge'u pierwsze miejsce zajął kpt. pil. J. Bajan z G. Pokrzywką na SP-DRD (nr fabr. 99) Jan Śniadecki, nr konkursowy 71, a drugie S. Płonczyński z S. Zientkiem na SP-DRC (nr fabr. 96) Bebewuer-Lot95 lat. W roku 1935 trzy RWD-9 zostały sprzedane za granicę.
PUBLIKACJA ZAWIERA PLANY SAMOLOTÓW RWD-6 I RWD-9 W SKALI 1/72.
W Challenge'u 1932 wzięli udział m.in.: kpt. pil. Franciszek Żwirko i inż. Stanisław Wigura na SP-AHN (nr konk. 06) i kpt. pil. Tadeusz Karpiński na SP-AHL (nr konk. 04). Challenge 1932 (1128 sierpnia 1932 r.) obejmował próby techniczne i lot okrężny na trasie: Berlin Warszawa Kraków Praga Brno Wiedeń Zagrzeb Vincenza Rimini Rzym Florencja Bellinzona Turyn Cannes Lyon St. Gallen Stuttgart Bonn Paryż Deauville Rotterdam Dortmund Hamburg Kopenhaga Gteborg Laholm Kopenhaga Berlin (7359 km), a na zakończenie wyścig na trasie 300 km. Do zawodów stanęło 41 samolotów z 8 krajów. Rajd ukończyły tylko 24 samoloty. W rajdzie w czołówce znaleźli się piloci polscy i niemieccy. O zwycięstwie miała rozstrzygnąć konkurencja maksymalnej prędkości. Żwirko i Wigura osiągnęli prędkość 214 km/h i odnieśli zwycięstwo, pokonując najlepszych pilotów Europy.
Rozwinięciem RWD-6 był RWD-9. Projektowanie samolotu przeznaczonego do udziału w Challenge 1934, inżynierowie S. Rogalski i J. Drzewiecki, rozpoczęli w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w jesieni 1932 r.
W Challenge'u 1934 (28 sierpnia16 września 1934 r.) wzięły udział 34 załogi z pięciu krajów. Zawody obejmowały próby techniczne i rajd na trasie Warszawa Królewiec Berlin Kolonia Bruksela Paryż Bordeaux Pau Madryt Sewilla Casablanca Meknes Sidi bel Abbes Algier Biskra Tunis Palermo Neapol Rzym Rimini Zagrzeb Wiedeń Brno Praga Katowice Lwów Wilno Warszawa (9538 km). W RWD-9 uzyskano średnią prędkość podczas rajdu: 214 km/h (Płonczyński), prędkość maksymalną na trasie 300 km (Warszawa Nowosolna Głowaczew Warszawa): 255 km/h (Płonczyński), prędkość minimalną: 54,14 km/h (Bajan), start na 8-metrową bramkę: 76,1 m (Bajan) i lądowanie znad 8-metrowej bramki: 76,9 m (Karpiński).
W Challenge'u pierwsze miejsce zajął kpt. pil. J. Bajan z G. Pokrzywką na SP-DRD (nr fabr. 99) Jan Śniadecki, nr konkursowy 71, a drugie S. Płonczyński z S. Zientkiem na SP-DRC (nr fabr. 96) Bebewuer-Lot95 lat. W roku 1935 trzy RWD-9 zostały sprzedane za granicę.
PUBLIKACJA ZAWIERA PLANY SAMOLOTÓW RWD-6 I RWD-9 W SKALI 1/72.
Inne tego autora
PZL. 23 KARAŚ, PZL.42 i PZL.43 - TBiU NR 9 (Technika Broń i Umundurowanie) W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Brguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wy...
24,63 zł
27,00 zł
Oszczędzasz: 2,37 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Latem 1959 r. dr inż. Ryszard Orłowski opracował projekt wstępny samolotu, wpierw z kadłubem kratownicowym, później półskorupowym. Jesienią 1959 r. Aeroklub PRL sprecyzował warunki techniczne, a w lutym 1960 r., w biurze OKP-2 Ośrodka Konstrukcji Lotniczych WSK-Okęcie, zespół Orłowskiego rozpoczął projektowanie samolotu. W skład zespołu początkowo wchodziło trzech inżynierów: zastępca głównego konstruktora Stanisław Raboszuk oraz Andrzej Frydrychewicz i Wojciech Gadomski a w połowie roku dołączy...
20,53 zł
27,00 zł
Oszczędzasz: 6,47 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życi...
24,63 zł
27,00 zł
Oszczędzasz: 2,37 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
"Decydujący o rozwoju polskiego lotnictwa wojskowego Szef Departamentu Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych płk Ludomił Rayski, dążył do stworzenia polskiego lotnictwa bombowego, które znajdowało się u nas dopiero w powakach. Było ono wyposażone w niezbyt nadające się do tego celu, dość powolne, samoloty Farman F.68 Goliath i Fokker F.VIIB/3m. Zgodnie z wyznawaną wówczas na świecie teorią gen. Douheta uzupełnieniem do bombowców winien być dwusilnikowy wielozadaniowy samolot pościgowy, służą...
13,69 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 4,31 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
PZL 4
W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczęto pod kierunkiem inż. Stanisława Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolotu, który otrzymał oznaczenie PZL.4. Jego prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AGY, został oblatany 8 stycznia 1932 r. przez Bolesław Orlińskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot – metalowy trójsilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem – miał układ zbliżony do amerykańskiego samolotu Ford Trimotor.
19 czerwcu 1932 r. w I Międzynarodowym Mity...
16,43 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 1,57 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życi...
13,69 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 4,31 zł
Cena sugerowana przez wydawcę