Opis
PZL. 23 KARAŚ, PZL.42 i PZL.43 - TBiU NR 9 (Technika Broń i Umundurowanie)
W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Brguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A Karaś. Zamówiono 240 Karasi, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. Karasie zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Brguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.
W kwietniu 1936 r. Bułgaria złożyła zamówienie na 12 PZL. 23 serie pour l'ranger (seria dla zagranicy). W 1936 r. pod kierunkiem inż. Henryka Malinowskiego, który wówczas podjął pracę w PZL, została opracowana dokumentacja zmodyfikowanej odmiany Karasia z silnikiem Gnme-Rhne 14 Ks, o mocy 930 KM. Większa masa silnika zmusiła do przedłużenia kadłuba o 0,27 m, co uczyniono przez przedłużenie części środkowej z kabiną. Samolot otrzymał oznaczenie PZL. 43.
We wrześniu 1939 r., podczas działań wojennych, Karasie wykorzystywane były głównie do lotów rozpoznawczych. Łącznie w walkach wzięło udział 120 samolotów P. 23B i 2 samoloty P. 43A. Straty wyniosły 112 samolotów, tj. 90% stanu. Żaden inny typ samolotów nie poniósł tak dużych strat w kampanii wrześniowej. Np. w Brygadzie Bombowej 62% Karasi zostało zniszczonych podczas lotów bojowych i w związku z działaniami nieprzyjaciela. Sześć Karasi zestrzeliła polska obrona przeciwlotnicza, a jednego lotnictwo.
W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Brguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A Karaś. Zamówiono 240 Karasi, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. Karasie zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Brguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.
W kwietniu 1936 r. Bułgaria złożyła zamówienie na 12 PZL. 23 serie pour l'ranger (seria dla zagranicy). W 1936 r. pod kierunkiem inż. Henryka Malinowskiego, który wówczas podjął pracę w PZL, została opracowana dokumentacja zmodyfikowanej odmiany Karasia z silnikiem Gnme-Rhne 14 Ks, o mocy 930 KM. Większa masa silnika zmusiła do przedłużenia kadłuba o 0,27 m, co uczyniono przez przedłużenie części środkowej z kabiną. Samolot otrzymał oznaczenie PZL. 43.
We wrześniu 1939 r., podczas działań wojennych, Karasie wykorzystywane były głównie do lotów rozpoznawczych. Łącznie w walkach wzięło udział 120 samolotów P. 23B i 2 samoloty P. 43A. Straty wyniosły 112 samolotów, tj. 90% stanu. Żaden inny typ samolotów nie poniósł tak dużych strat w kampanii wrześniowej. Np. w Brygadzie Bombowej 62% Karasi zostało zniszczonych podczas lotów bojowych i w związku z działaniami nieprzyjaciela. Sześć Karasi zestrzeliła polska obrona przeciwlotnicza, a jednego lotnictwo.
Inne tego autora
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życi...
24,63 zł
27,00 zł
Oszczędzasz: 2,37 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W 1931 r. w Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu rozpoczęto prace nad projektem samolotu RWD-6, przeznaczonego do udziału w III Challenge 1932 r. W czerwcu 1932 r. samoloty były gotowe. Pierwszy egzemplarz RWD-6 oblatał 3 czerwca 1932 r., J. Drzewiecki na lotnisku Okęcie w Warszawie. Samoloty miały numery fabryczne 55, 56 i 57 i otrzymały znaki rejestracyjne SP-AHL, -AHM i -AHN. Pierwszy egzemplarz, pilotowany przez J. Drzewieckiego, był pokazany 18-19 czerwca 1932 r. na Międzynarodowym ...
16,43 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 1,57 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
"Decydujący o rozwoju polskiego lotnictwa wojskowego Szef Departamentu Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych płk Ludomił Rayski, dążył do stworzenia polskiego lotnictwa bombowego, które znajdowało się u nas dopiero w powakach. Było ono wyposażone w niezbyt nadające się do tego celu, dość powolne, samoloty Farman F.68 Goliath i Fokker F.VIIB/3m. Zgodnie z wyznawaną wówczas na świecie teorią gen. Douheta uzupełnieniem do bombowców winien być dwusilnikowy wielozadaniowy samolot pościgowy, służą...
13,69 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 4,31 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życi...
13,69 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 4,31 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Latem 1959 r. dr inż. Ryszard Orłowski opracował projekt wstępny samolotu, wpierw z kadłubem kratownicowym, później półskorupowym. Jesienią 1959 r. Aeroklub PRL sprecyzował warunki techniczne, a w lutym 1960 r., w biurze OKP-2 Ośrodka Konstrukcji Lotniczych WSK-Okęcie, zespół Orłowskiego rozpoczął projektowanie samolotu. W skład zespołu początkowo wchodziło trzech inżynierów: zastępca głównego konstruktora Stanisław Raboszuk oraz Andrzej Frydrychewicz i Wojciech Gadomski a w połowie roku dołączy...
20,53 zł
27,00 zł
Oszczędzasz: 6,47 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
PZL 4
W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczęto pod kierunkiem inż. Stanisława Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolotu, który otrzymał oznaczenie PZL.4. Jego prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AGY, został oblatany 8 stycznia 1932 r. przez Bolesław Orlińskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot – metalowy trójsilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem – miał układ zbliżony do amerykańskiego samolotu Ford Trimotor.
19 czerwcu 1932 r. w I Międzynarodowym Mity...
16,43 zł
18,00 zł
Oszczędzasz: 1,57 zł
Cena sugerowana przez wydawcę