Szukaj Szukaj
KSIĄŻKILiteraturaNauki humanistyczne
Wykłady o Bogoczłowieczeństwie
-15%

Wykłady o Bogoczłowieczeństwie

Praca zbiorowa

Wydawnictwo:Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Autor: Praca zbiorowa
Liczba stron: 224
Oprawa: broszurowa
Rok wydania w Polsce: 2011
Format: 205x135x11 mm
Dostępność:Produkt czasowo niedostępny
EAN:9788323506447
Wykłady o Bogoczłowieczeństwie
Cena sugerowana przez wydawcę:
33,00
28,18
Oszczędzasz: 4,82

Opis

Autor wykładów, Włodzimierz Sołowjow (1853-1900), powszechnie uważany za najwybitniejszego filozofa rosyjskiego, twórcę zagadnień i koncepcji, których świetną kontynuacją była rosyjska filozofia religijna (Bierdiajew, Bułgakow, Trubieckoj, Florenski, Karsawin, Ern, Szestow, Stiepun, Mereżkowski, Iljin, Łosski, Frank, Fłorowski, Fiodotow, Rozanow, Iwanow i inni), można by w pełni zasadnie nazwać "rosyjskim Platonem", próbującym skutecznie syntezować opozycyjne wobec siebie tradycje XIX-wiecznej myśli rosyjskiej oraz wiązać je ze wszystkimi znaczącymi kierunkami filozofii europejskiej.
W styczniu 1878 roku w miasteczku Solanoj pod Petersburgiem rozpoczął cykl publicznych prelekcji z filozofii religii, nazwanych Wykładami o Bogoczłowieczeństwie, które stały się prawdziwym wydarzeniem intelektualnym, jak i społeczno-towarzyskim. Zjeżdżała na nie cała wykształcona stolica. Jednym z jej uczestników był też Fiodor Dostojewski. Co więcej szybko i dość powszechnie zaczęto dostrzegać ideowe i duchowe powinowactwo między Sołowjowem i jego Wykładami, a Dostojewskim i pisanymi przezeń w latach 1878-1880 Braćmi Karamazow. Zwracano uwagę na analogiczne przesłanie oraz moc duchową obydwu dzieł, snuto domniemania co do inspirującej roli także osoby Sołowjowa wobec głównych postaci Braci Karamazow.
W Wykładach o Bogoczłowieczeństwie Sołowjow przedstawił historię ludzkości jako proces samorealizacji Boga. Proces ów miał mieć charakter dwustronny: z jednej strony jest uwikłaniem się Boga (poprzez akt stworzenia) w świat i osiągnięciem najwłaściwszej i doskonałej postaci tego uwikłania w swym uczłowieczeniu (Chrystus); z drugiej jest aspirowaniem człowieka do nieśmiertelności, co przybiera postać historycznego, powszechnoludzkiego procesu przebóstwienia, inspirowanego zmartwychwstaniem Chrystusa. Procesowi bogoczłowieczemu odpowiada więc proces bogoczłowieczy.

Opinie

Inne tego autora

Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.