Opis
Autorzy publikacji: Gładyszewska-Cylulko Joanna, Cytowska Beata, Drzazga Agnieszka, Jagoszewska Iwona, Plichta Piotr i Szczupał Bernadeta
Niniejsze opracowanie prezentuje specyfikę pracy i wsparcia w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnościami, o różnych potrzebach edukacyjnych. Choć każdy z rodzajów niepełnosprawności wymaga nieco innych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych, to niektóre zjawiska występujące w przestrzeni szkolnej dotykają wszystkich przedstawianych grup. Jednym z nich jest agresja rówieśnicza i przemoc (bullying). Temu tematowi została poświęcona pierwsza część monografii. Osoby z niepełnosprawnościami niekiedy występują w roli agresorów, ale częściej stają się ofiarami. Znajomość mechanizmów agresywnych realizowanych za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (agresja elektroniczna i cyberbullying), a także zasad i praktycznych wskazówek odnośnie do postępowania profilaktycznego w sytuacji narażenia na przemoc może być pomocna dla pedagogów pracujących z osobami będącymi podmiotem niniejszej publikacji.
W książce przybliżone zostały też zagadnienia dotyczące uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poruszono problemy wynikające ze specyfiki funkcjonowania tych dzieci, ujawniające się w sytuacji diagnozy, konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, doboru metod ich edukacji, rehabilitacji i wsparcia. Omówiono również kwestię pomocy rodzinie udzielanej przez szkołę oraz zasady współpracy pomiędzy tymi dwoma rodzajami otoczenia społecznego mającej na celu dobro dziecka.
W dalszej części opracowania przedstawione zostały problemy uczniów z wadami wzroku i słuchu w kontekście działań ułatwiających ich edukację. Przybliżono wątki związane ze zmianami w zakresie regulacji prawnych, a także form kształcenia. Wszystkie problemy omawianych grup analizowano w odniesieniu do specyfiki ich funkcjonowania w różnych sferach rozwoju. Warto podkreślić w tym miejscu, że choć w szkołach ogólnodostępnych populacja osób z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową jest liczna (zwłaszcza osób słabowidzących i słabosłyszących), to niewiele publikacji przybliża zagadnienia ich potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania. Niniejsza monografia uzupełnia tę lukę, ułatwiając zrozumienie funkcjonowania uczniów z zaburzeniami widzenia i słyszenia. W obliczu trudności edukacyjnych może to sprzyjać efektywnemu wykorzystywaniu konkretnych metod postępowania omówionych w tej publikacji, jak też stymulować pedagogów do wynajdywania własnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych związanych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z wadami wzroku i słuchu.
W publikacji poruszono również problematykę funkcjonowania dzieci przewlekle chorych w roli uczniów. Choroba przewlekła została tu potraktowana jako sytuacja trudna, wywołująca wiele negatywnych emocji i stanów psychicznych. Jednocześnie podkreślono wartość wsparcia społecznego w minimalizowaniu ograniczeń wynikających z tego rodzaju choroby.
Na zakończenie książki ukazano sylwetkę dziecka z niepełnosprawnością ruchową oraz swoistość jego kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zaspokajania potrzeby wyrażania siebie i porozumiewania się z innymi poprzez alternatywne i wspomagające formy komunikacji.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Autorzy
Niniejsze opracowanie prezentuje specyfikę pracy i wsparcia w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnościami, o różnych potrzebach edukacyjnych. Choć każdy z rodzajów niepełnosprawności wymaga nieco innych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych, to niektóre zjawiska występujące w przestrzeni szkolnej dotykają wszystkich przedstawianych grup. Jednym z nich jest agresja rówieśnicza i przemoc (bullying). Temu tematowi została poświęcona pierwsza część monografii. Osoby z niepełnosprawnościami niekiedy występują w roli agresorów, ale częściej stają się ofiarami. Znajomość mechanizmów agresywnych realizowanych za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (agresja elektroniczna i cyberbullying), a także zasad i praktycznych wskazówek odnośnie do postępowania profilaktycznego w sytuacji narażenia na przemoc może być pomocna dla pedagogów pracujących z osobami będącymi podmiotem niniejszej publikacji.
W książce przybliżone zostały też zagadnienia dotyczące uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poruszono problemy wynikające ze specyfiki funkcjonowania tych dzieci, ujawniające się w sytuacji diagnozy, konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, doboru metod ich edukacji, rehabilitacji i wsparcia. Omówiono również kwestię pomocy rodzinie udzielanej przez szkołę oraz zasady współpracy pomiędzy tymi dwoma rodzajami otoczenia społecznego mającej na celu dobro dziecka.
W dalszej części opracowania przedstawione zostały problemy uczniów z wadami wzroku i słuchu w kontekście działań ułatwiających ich edukację. Przybliżono wątki związane ze zmianami w zakresie regulacji prawnych, a także form kształcenia. Wszystkie problemy omawianych grup analizowano w odniesieniu do specyfiki ich funkcjonowania w różnych sferach rozwoju. Warto podkreślić w tym miejscu, że choć w szkołach ogólnodostępnych populacja osób z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową jest liczna (zwłaszcza osób słabowidzących i słabosłyszących), to niewiele publikacji przybliża zagadnienia ich potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania. Niniejsza monografia uzupełnia tę lukę, ułatwiając zrozumienie funkcjonowania uczniów z zaburzeniami widzenia i słyszenia. W obliczu trudności edukacyjnych może to sprzyjać efektywnemu wykorzystywaniu konkretnych metod postępowania omówionych w tej publikacji, jak też stymulować pedagogów do wynajdywania własnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych związanych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z wadami wzroku i słuchu.
W publikacji poruszono również problematykę funkcjonowania dzieci przewlekle chorych w roli uczniów. Choroba przewlekła została tu potraktowana jako sytuacja trudna, wywołująca wiele negatywnych emocji i stanów psychicznych. Jednocześnie podkreślono wartość wsparcia społecznego w minimalizowaniu ograniczeń wynikających z tego rodzaju choroby.
Na zakończenie książki ukazano sylwetkę dziecka z niepełnosprawnością ruchową oraz swoistość jego kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zaspokajania potrzeby wyrażania siebie i porozumiewania się z innymi poprzez alternatywne i wspomagające formy komunikacji.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Autorzy
Inne tego autora
"Lepsze niż ściąga!" to seria solidnych opracowań, zawierających starannie dobrany materiał, napisana przez fachowców, zredagowana z uwzględnieniem potrzeb uczniów. Lepsze niż ściąga - bo wiedza w głowie jest bardziej przydatna niż wiedza na ściągawce! Książka zawiera opracowania ok. 30 lektur i wierszy z zakresu gimnazjum, zgodnych z aktualną podstawą programową i obowiązującymi standardami wymagań egzaminacyjnych. Każde opracowanie zawiera streszczenie utworu i zwięźle przedstawioną problematy...
9,88 zł
9,90 zł
Oszczędzasz: 0,02 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Trzy autorskie zestawy egzaminacyjne maturalne arkusze egzaminacyjne z grudnia 2014 r. (matura próbna), z maja i czerwca 2015 r. oraz z maja i czerwca 2016 r. - Schematy oceniania i klucze odpowiedzi do wszystkich arkuszy - Nagrania dostępne bezpłatnie w formie plików mp3 na stronie www.ws-omega.com.pl - Obie książki w pakiecie ...
21,60 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 8,40 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Seria czterech bajecznie kolorowych opowiastek zachwyci wszystkie maluchy. Dzieci nie tylko będą mogły uczestniczyć w zabawnych przygodach ulubionych filmowych bohaterów, ale dowiedzą się też sporo o swoich i cudzych emocjach.
Rodzice znajdą na końcu każdej książeczki pytania, które pomogą w rozmowie na ważne dla dziecka tematy, jakimi są: walka z własnym strachem i nieśmiałością, troska o innych czy radzenie sobie ze złym nastrojem....
11,06 zł
14,99 zł
Oszczędzasz: 3,93 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Urocza seria krótkich opowiastek o problemach bliskich maluchom. Bohaterami są sympatyczne zwierzątka, które po różnych perypetiach opowiadają sobie nawzajem o własnych uczuciach.
Dzięki prostym i ciekawym tekstom dzieci nauczą się lepiej sobie radzić z emocjami....
5,87 zł
6,99 zł
Oszczędzasz: 1,12 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Ten zbiór dużych kolorowanek powstał z myślą o małych artystach. Dzieci będą mogły stworzyć wyjątkowe prace plastyczne, rozwijając wyobraźnię i doskonaląc umiejętności grafomotoryczne. Wspaniała zabawa gwarantowana!...
11,88 zł
13,44 zł
Oszczędzasz: 1,56 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Wycieczka do klasztoru na Łysej Górze, wyprawa szlakiem Żeromskiego przez Dolinę Poetów, zejście do malowniczej jaskini Raj. Dwustronnie laminowana, wygodna w składaniu mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich pomoże zaplanować udany i różnorodny wypoczynek. Publikacja została opracowana we współpracy z doświadczonymi krajoznawcami z regionu.
Cechy mapy:
- dogodna zarówno dla pieszego, jak i rowerzysty skala 1:75 000 (1 cm 750 m),
- bogata treść turystyczna,
- zgodność z GPS współrzędne geograficzne...
15,72 zł
24,90 zł
Oszczędzasz: 9,18 zł
Cena sugerowana przez wydawcę