Szukaj Szukaj
KSIĄŻKILiteraturaPedagogika
Po szkole. Rozmowy o edukacji (20152020)

Po szkole. Rozmowy o edukacji (20152020)

Wydawnictwo:Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Liczba stron: 320
Oprawa: broszurowa
Rok wydania w Polsce: 2021
Format: 250x176 mm
Dostępność:Produkt czasowo niedostępny
EAN:9788379724505
Po szkole. Rozmowy o edukacji (20152020)
52,64

Opis

Niniejsza książka powstawała etapami, między 2019 a 2020 rokiem. Złożyłem ją w całość z kilku powodów, z których teraz dwa wydają mi się najważniejsze. Po pierwsze można dzisiaj postawić taką tezę edukacja w Polsce nie po raz pierwszy od 1989 roku znajduje się w momencie przełomowym i to nie tylko z powodu wcielania w życie kolejnych reform, które z różnym skutkiem wpływają na kondycję szkoły. Polityka oświatowa wprawdzie jest istotna dla podejmowanych tu rozważań, ale funkcjonuje raczej w tle omawianych teorii humanistycznych i społecznych. Mam na myśli szerszy niż polityka plan, związany z przemianami kultury w XXI wieku. Mój cel to zatem wskazanie najważniejszych przejawów transformacji w obszarze pedagogiki, oświaty czy metod nauczania, jakie dokonały się w ciągu ostatnich lat z nastawieniem na ich społeczny i kulturowy charakter. Po drugie zmienia się przestrzeń relacji humanistyki, edukacji i mediów cyfrowych. Na tym styku powstają nowe zjawiska i problemy można o nich przeczytać w poszczególnych wywiadach, ale także w części zatytułowanej Humanistyka transferu, która razem z wywiadami tworzy integralną całość. Nie brakuje tu zatem takich tematów, jak społeczny status zawodu nauczycielskiego, kryzysy we współczesnej edukacji czy nauczanie zdalne.
Po szkole, sformułowanie tytułowe, oznacza zatem także rozmaite przemiany szkolnej rzeczywistości jak będzie się ona kształtowała w najbliższym czasie? Jednym z prawdopodobnych kierunków tych transformacji, który należy poważnie rozpatrywać, może być rozluźnianie instytucjonalnych rygorów wewnątrz szkolnej przestrzeni relacji: społecznych, administracyjnych, wychowawczych, dydaktycznych, metodycznych etc. To intrygująca wizja szkoły po szkole: odinstytucjonalizowanej, zdecentralizowanej, intelektualnie nieskrępowanej funkcjonującej na zasadzie swobodnego przepływu (transferu) wiedzy.

Opinie

Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.