Opis
,,Przybycie na front nowych czołgów PzKpfw IV Ausf. F2 uzbrojonych w długolufą armatę kalibru 75 mm było więc wielkim świętem dla jednostek. Jak wspominał żołnierz 35. Pułku Pancernego 4. Dywizji Pancernej gefreiter Rudolf Meckl: ,,podczas natarcia na Szewsk długlufe Hamsy (tak popularnie żołnierze niemieccy nazywali PzKpfw IV) zostały uznane przez żołnierzy sowieckich za nowy typ niemieckiego czołgu ciężkiego". Wprowadzenie do linii lepiej uzbrojonych i opancerzonych PzKpfw IV pozwoliło choć częściowo zniwelować przewagę techniczną czołgów sowieckich. Poważnym wzmocnieniem arsenału czołgów uzbrojonych w armatę 7,5 cm KwK 37 L/24 kalibru 75 mm było wprowadzenie pocisków kumulacyjnych Granate 38 HL. Pociski tego typu pozwalały na dystansie 150-800 na przebicie z boku pancerza czołgu T-34 lub w odległości 150-600 metrów KW. Pancerz czołowy KW przebijały pociski kumulacyjne wystrzelone na dystansie do 300 metrów".
Inne tego autora
Od połowy roku 1943 wojska niemieckie na froncie wschodnim przeszły do obrony. W celu przełamania głęboko rozbudowanych linii obronnych, wzmocnionych umocnieniami polowymi, a często także umocnieniami stałymi konieczna była koncentracja silnych środków ogniowych, w celu zniszczenia punktów oporu i siły żywej przeciwnika. Wymagana była także duża szybkość natarcia. Aby odnieść sukces, Armii Czerwonej potrzebne były nowe czołgi ciężkie służące do wsparcia piechoty na kierunkach głównych uderzeń, p...
19,02 zł
25,00 zł
Oszczędzasz: 5,98 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W czasie II wojny światowej miał miejsce niesłuchany rozwój kołowych i gąsienicowych pojazdów transportowych. Wśród nich, szczególnie niezbędne okazały się transportery półgąsienicowe. Największym użytkownikiem pojazdów półgąsienicowych była armia niemiecka. Do jednostek Wehrmachtu, Waffen-SS oraz Luftwaffe trafiły zarówno pojazdy nieopancerzone jak i opancerzone, gdzie służyły jako transportery, ciągniki, pojazdy inżynieryjne, jak również jako działa samobieżne. Do końca wojny do armii trafiło ...
14,62 zł
25,00 zł
Oszczędzasz: 10,38 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Historię powstania czołgów lekkich M3 warto poprzedzić wyjaśnieniem dotyczącym nomenklatury używanej w USA. Otóż w okresie przed wybuchem II wojny światowej (do 1940 roku) broń pancerna znajdowała się zarówno w gestii dowództwa piechoty, jak i kawalerii. Pewnym namacalnym dowodem tej dwoistości były metalowe plakietki mocowane do wież czołgów: ze skrzyżowanymi karabinami (piechota) lub szablami (kawaleria) oraz przyjęcie odmiennych nazw, czasami dla tych samych typów wozów bojowych. Określenie T...
22,08 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 7,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
26,50 zł
36,00 zł
Oszczędzasz: 9,50 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Czołg Panzerkampfwagen III w zamiarach niemieckiego dowództwa miał być podstawowym typem czołgu średniego armii niemieckiej. Czołgi PzKpfw III Sd Kfz 141 stanowiły podstawowe wyposażenie jednostek Panzerwaffe w latach 1941-1943. Czołgi tego typu były, obok czołgów PzKpfw IV Sd Kfz 161, najliczniej produkowanymi niemieckimi pojazdami pancernymi. Pierwsze pojazdy pancerne odrodzonego Wehrmachtu czołgi lekkie PzKpfw I Sd Kfz 101 i PzKpfw II Sd Kfz 121 traktowane były jako wozy szkolne, przeznaczone...
29,25 zł
50,00 zł
Oszczędzasz: 20,75 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Lockheed Hudson 576
41,95 zł
57,00 zł
Oszczędzasz: 15,05 zł
Cena sugerowana przez wydawcę