Opis
Piętnaście lat po przyłączeniu Górnego Śląska do Polski redaktorzy Wiadomości Literackich postanowili poświęcić mu całe pismo. W czterdziestym ósmym numerze z 1936 roku swoje wyobrażenie na temat tej ziemi zaprezentowali czytelnikom m.in. Ksawery Pruszyński, Stanisław Przybyszewski, Maria Dąbrowska, Pola Gojawiczyńska. Wśród wybitnych przedstawicieli dwudziestolecia międzywojennego zaproszonych do wygłoszenia swojej opinii była także Wanda Melcer, która stwierdziła, że: Ta cała piękna i bogata kraina, razem ze swoimi przedziwnymi ludźmi, razem ze swoją strukturą społeczną, razem z konwencją genewską, z kilometrami swoich skomplikowanych granic, ze swoimi okresowymi obywatelami, ze swoimi sekciarzami, kwiatami, zwierzętami i węglem, to kraina wielkiej przygody.
Śląsk to miejsce bogate, dziwne, skomplikowane. Niezwykłość jest jedną z jego największych zalet, sprawia, że to kraina wielkiej przygody. Silesia Superior porusza wyobraźnię. Emil Zegadłowicz pisał o jej dwóch odrębnych obliczach: jednym istotnie zielonym, drugim istotnie czarnym. Ferdynand Goetel kopalnię w Mysłowicach przedstawiał jako monumentalną budowlę, która przypomina jak gdyby wielki statek oceaniczny o licznych pokładach. Co sprawiało, że w wyobraźni pisarza skojarzenia arktyczne przylegały do industrialnej przestrzeni? Z jakiej przyczyny Jarosław Iwaszkiewicz, tworząc fotograficzne
impresje ze Śląska, przyrównywał hutę do siedmiostrunnej, pomylonej, jakiejś harfy pod niskim jesiennym niebem? Dwie osobowości twórcze zastosowały odmienną metaforykę do opisu tej samej przestrzeni. Autor Sławy i chwały notował: Gdy stoję tak i patrzę, biorę ten pejzaż w siebie []. Uwaga ta pozwala przesunąć akcent z miejsca na podmiot to miejsce obserwujący. To on, wraz ze swoim bagażem doświadczeń, wpływa na sposób przedstawienia przestrzeni.
Śląsk to miejsce bogate, dziwne, skomplikowane. Niezwykłość jest jedną z jego największych zalet, sprawia, że to kraina wielkiej przygody. Silesia Superior porusza wyobraźnię. Emil Zegadłowicz pisał o jej dwóch odrębnych obliczach: jednym istotnie zielonym, drugim istotnie czarnym. Ferdynand Goetel kopalnię w Mysłowicach przedstawiał jako monumentalną budowlę, która przypomina jak gdyby wielki statek oceaniczny o licznych pokładach. Co sprawiało, że w wyobraźni pisarza skojarzenia arktyczne przylegały do industrialnej przestrzeni? Z jakiej przyczyny Jarosław Iwaszkiewicz, tworząc fotograficzne
impresje ze Śląska, przyrównywał hutę do siedmiostrunnej, pomylonej, jakiejś harfy pod niskim jesiennym niebem? Dwie osobowości twórcze zastosowały odmienną metaforykę do opisu tej samej przestrzeni. Autor Sławy i chwały notował: Gdy stoję tak i patrzę, biorę ten pejzaż w siebie []. Uwaga ta pozwala przesunąć akcent z miejsca na podmiot to miejsce obserwujący. To on, wraz ze swoim bagażem doświadczeń, wpływa na sposób przedstawienia przestrzeni.
Inne tego autora
E/P. Szkice o literaturze "elitarnej" i "popularnej" to zbiór interpretacji poszukujących w tekstach autorów różnych obiegów czytelniczych - śladów wyjątkowości. Część pierwsza dotyczy poezji (Tadeusz Różewicz, Ryszard Milczewski-Bruno), w drugiej przyglądam się prozie (Heleny Mniszek, Wojciecha Żukrowskiego, Anki Kowalskiej, Stanisława Dygata), trzecia to krytyczna próba opisu sposobów myślenia o literaturze (Józef Bujnowski, Zdzisław Stanisław Pietras)....
18,43 zł
21,00 zł
Oszczędzasz: 2,57 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Studium jest próbą interpretacji powieści Stanisława Dygata, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób, w jaki autor "Jeziora Bodeńskiego" zapisuje w swojej twórczości kategorię braku. Brak rozumiany jako figura myślowa, a nie retoryczna, uobecnia się na kartach utworów pisarza jako kondensator pragnień. Książka została podzielona na trzy rozdziały: I. "Ekonomia i brak", II. "Pragnienie i brak", III. "Czas, wojna i brak". Pierwszy rozdział to interpretacja...
25,80 zł
29,40 zł
Oszczędzasz: 3,60 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
49,75 zł
56,70 zł
Oszczędzasz: 6,95 zł
Cena sugerowana przez wydawcę