Opis
Autorki podręcznika, Ewa Duvnjak i Ewa Kokiernak-Jurkiewicz, uczą matematyki ze swojego podręcznika. Obserwują na lekcjach, które treści sprawiają uczniom szczególne trudności, które zadania powinny zostać poprzedzone wspólnie rozwiązanym przykładem. Swoje wieloletnie doświadczenia w codziennej pracy z podręcznikiem do gimnazjum wykorzystały podczas tworzenia podręcznika do szkoły podstawowej. To dlatego treści dotyczące figur płaskich w podręczniku do klasy 7 są podzielone na dwa rozdziały: Własności figur płaskich oraz Pola wielokątów. Taki podział pomoże uczniowi dobrze opanować nowe umiejętności i przygotować się do prac klasowych, a także utrwalić zdobytą wiedzę.
Nowa podstawa programowa z matematyki podkreśla, że ostatnie lata nauki matematyki w szkole podstawowej to czas doskonalenia myślenia abstrakcyjnego i rozważania zagadnień złożonych i nietypowych. W każdym temacie podręcznika Matematyka wokół nas (na końcu zestawu zadań) oprócz zadań przeznaczonych dla wszystkich uczniów są polecenia oznaczone specjalnym piktogramem (trybiki). Są to zadania trudne, kształtujące dojrzałość matematyczną ucznia i ściśle związane z omawianymi treściami.
Nowa podstawa programowa zwraca uwagę na ważną rolę zadań na dowodzenie w wykształceniu matematycznym uczniów już w szkole podstawowej. Zostało to ujęte w punkcie 8.9 Wymagań szczegółowych (Uczeń przeprowadza proste dowody geometryczne) oraz doprecyzowane w Warunkach i sposobach realizacji (W prostych dowodach geometrycznych dopuszcza się obliczanie kątów [], użycie cech przystawania trójkątów do uzasadnienia przystawania [] oraz wyciągnięcie wniosków z tego przystawania). Do realizacji powyższych treści bardzo ważne jest to, żeby odpowiednio wcześnie wyposażyć ucznia i nauczyciela w odpowiednie narzędzia. Temat Przystawanie trójkątów oraz zagadnienia dotyczące kątów poprzedzają wobec tego dalsze problemy geometryczne, np. tematy, w których zostają wyprowadzone wzory na pola figur.
Podręcznik zapewnia osiągnięcie celów kształcenia:
w zakresie sprawności rachunkowej dzięki różnorodności zadań, powtórzeniom po działach i spiralnemu układowi treści;
w zakresie wykorzystania i tworzenia informacji dzięki dużej liczbie zadań otwartych do samodzielnego rozwiązania, starannemu zapisowi teorii i rozwiązanych przykładów za pomocą symboli matematycznych;
w zakresie wykorzystania i interpretowania reprezentacji dzięki modelowym rozwiązaniom przykładów poprzedzających zadania do samodzielnego rozwiązania o rosnącym stopniu trudności, w których należy wykorzystać te same obiekty matematyczne;
w zakresie rozumowania i argumentacji dzięki odpowiednio dobranym przykładom, które pozwalają dostrzegać podobieństwa i ułatwiają formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące problemów ogólnych, oraz zadaniom trudniejszym wymagającym tworzenia strategii rozwiązania problemu.
Treści podręcznika do klasy 7 zostały podzielone na 10 rozdziałów tematycznych.
Nowa podstawa programowa z matematyki podkreśla, że ostatnie lata nauki matematyki w szkole podstawowej to czas doskonalenia myślenia abstrakcyjnego i rozważania zagadnień złożonych i nietypowych. W każdym temacie podręcznika Matematyka wokół nas (na końcu zestawu zadań) oprócz zadań przeznaczonych dla wszystkich uczniów są polecenia oznaczone specjalnym piktogramem (trybiki). Są to zadania trudne, kształtujące dojrzałość matematyczną ucznia i ściśle związane z omawianymi treściami.
Nowa podstawa programowa zwraca uwagę na ważną rolę zadań na dowodzenie w wykształceniu matematycznym uczniów już w szkole podstawowej. Zostało to ujęte w punkcie 8.9 Wymagań szczegółowych (Uczeń przeprowadza proste dowody geometryczne) oraz doprecyzowane w Warunkach i sposobach realizacji (W prostych dowodach geometrycznych dopuszcza się obliczanie kątów [], użycie cech przystawania trójkątów do uzasadnienia przystawania [] oraz wyciągnięcie wniosków z tego przystawania). Do realizacji powyższych treści bardzo ważne jest to, żeby odpowiednio wcześnie wyposażyć ucznia i nauczyciela w odpowiednie narzędzia. Temat Przystawanie trójkątów oraz zagadnienia dotyczące kątów poprzedzają wobec tego dalsze problemy geometryczne, np. tematy, w których zostają wyprowadzone wzory na pola figur.
Podręcznik zapewnia osiągnięcie celów kształcenia:
w zakresie sprawności rachunkowej dzięki różnorodności zadań, powtórzeniom po działach i spiralnemu układowi treści;
w zakresie wykorzystania i tworzenia informacji dzięki dużej liczbie zadań otwartych do samodzielnego rozwiązania, starannemu zapisowi teorii i rozwiązanych przykładów za pomocą symboli matematycznych;
w zakresie wykorzystania i interpretowania reprezentacji dzięki modelowym rozwiązaniom przykładów poprzedzających zadania do samodzielnego rozwiązania o rosnącym stopniu trudności, w których należy wykorzystać te same obiekty matematyczne;
w zakresie rozumowania i argumentacji dzięki odpowiednio dobranym przykładom, które pozwalają dostrzegać podobieństwa i ułatwiają formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące problemów ogólnych, oraz zadaniom trudniejszym wymagającym tworzenia strategii rozwiązania problemu.
Treści podręcznika do klasy 7 zostały podzielone na 10 rozdziałów tematycznych.
Inne tego autora
Publikacja pomocnicza dla ucznia klasy 8 pasująca do dowolnego podręcznika, zalecana do cykli Matematyka wokół nas oraz Matematyka. Zadania umieszczone w zbiorze są zróżnicowane pod względem formy, treści oraz stopnia trudności, który został określony i oznaczony obok każdego zadania otwartego w trzystopniowej skali (łatwe, średnio trudne, trudne). Każdy rozdział tematyczny jest zakończony trzema zestawami zamkniętych zadań testowych Sprawdź, czy to umiesz o dwóch stopniach trudności (średnio tr...
30,23 zł
31,90 zł
Oszczędzasz: 1,67 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
<P style="BORDER-BOTTOM: 0px; TEXT-ALIGN: justify; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; WIDOWS: 1; TEXT-TRANSFORM: none; BACKGROUND-COLOR: rgb(255,255,255); TEXT-INDENT: 0px; MARGIN: 0px 0px 15px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 14px/18px 'Calibri W02 Regular', Arial, Tahoma, Verdana, sans-serif; WHITE-SPACE: normal; LETTER-SPACING: normal; COLOR: rgb(74,72,72); BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px; WORD-SPACING: 0px...
23,98 zł
33,30 zł
Oszczędzasz: 9,32 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Podręcznik został podzielony na trzy części, a te na rozdziały tematyczne, które poruszają zagadnienia algebraiczne, statystyczne i geometryczne. Część pierwsza zawiera nowe zagadnienia, część druga to repetytorium przed egzaminem ósmoklasisty, a część trzecia obejmuje treści podstawy programowej niewymagane na egzaminie. W częściach I i III podręcznika każdy rozdział, składający się z kilku tematów, jest zakończony blokiem zadań otwartych, zatytułowanym Zadania utrwalające oraz zestawem zadań z...
31,56 zł
33,30 zł
Oszczędzasz: 1,74 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Treści i zadania zamieszczone w podręczniku są zgodne z nową podstawą programową i uwzględniają wprowadzone przez nią zmiany.
W nowym wydaniu na prośby nauczycieli połączono dwa działy z geometrii: Własności figur płaskich i Pola wielokatów w jeden dział Figury płaskie oraz przeniesiono na koniec dział Elementy statystyki opisowej. Usunięto treści wykraczających poza podstawę programową m.in. przekroje brył, deltoid, zaawansowane obliczenia procentowe.
Struktura każdego tematu jest przejrzysta i...
43,50 zł
31,48 zł
38,10 zł
Oszczędzasz: 6,62 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Matematyka wokół nas ułatwia samodzielną naukę podręcznik jest dostosowany do możliwości gimnazjalistów. Duża liczba zadań służących ćwiczeniu podstawowych umiejętności, by opanował je każdy uczeń. Zadania utrwalające i testy po każdym dziale przygotowują do sprawdzianów odpowiedzi do zadań uczniowie znajdą na końcu książki ...
28,44 zł
33,30 zł
Oszczędzasz: 4,86 zł
Cena sugerowana przez wydawcę