Opis
W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku amerykański przemysł motoryzacyjny należał do wiodących na świecie. Fabryki samochodowe produkowały gigantyczne ilości pojazdów osobowych i ciężarowych, które technologicznie przewyższały konstrukcje z innych krajów. W USA wprowadzono wiele nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych (np. Produkcja potokowa). Rozwój konstrukcji cywilnych nie szedł w parze z opracowaniem pojazdów wojskowych, bowiem znacznie zredukowana w czasie pokoju armia USA nie zamawiała dużych ilości pojazdów wojskowych, a ponadto często korzystała z konstrukcji cywilnych. Stąd też wiele pojazdów pozostało w formie prototypów, bądź zostało wyprodukowanych w małych seriach. Jednym z pojazdów, które jednak trafiły do naprawdę wielkoseryjnej produkcji był kołowy opancerzony pojazd rozpoznawczy tzw. M3A1 Scout Car.
Inne tego autora
W latach 1918-1939 Wojsko Polskie dysponowało tylko prototypowymi działami samobieżnymi, wykonanymi na podwoziu tankietki TK (TK-D) i ciągnika gąsiennicowego C2P (niezbyt precyzyjnie nazywane TKS-D, bardziej poprawnie C2P-D, lub ostatecznie TK-SD). Obie konstrukcje należały do pionierskich rozwiązań, bowiem w latach trzydziestych XX wieku był to zupełnie nowatorski typ uzbrojenia. Pierwsze działa samobieżne powstały w Wielkiej Brytanii, Niemczech i USA, lecz były to pojazdy doświadczalne. Tylko ...
22,81 zł
30,00 zł
Oszczędzasz: 7,19 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
`Czołg Panzerkampfwagen III Sd Kfz 141 w zamiarach niemieckiego dowództwa miał być podstawowym typem czołgu średniego armii niemieckiej. Czołgi PzKpfw III Sd Kfz 141 stanowiły podstawowe wyposażenie jednostek Panzerwaffe dopiero w latach 1941-1943. Czołgi tego typu były, obok czołgów PzKpfw IV Sd Kfz 161, najliczniej produkowanymi niemieckimi pojazdami pancernymi.` (ze wstępu) ...
30,50 zł
35,00 zł
Oszczędzasz: 4,50 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Można śmiało postawić tezę, że czołgi Sherman 17 pdr. lub Sherman Firefly uratowały alianckie wojska pancerne przed klęską w Normandii w czerwcu 1944 roku i zepchnięciem z powrotem do morza alianckich wojsk lądowych. Czołg Firefly był wówczas jedynym alianckim wozem bojowym mogącym skutecznie zwalczać niemieckie straszliwe bliźniaki" czołgi średnie PzKpfw V Sd Kfz 171 Panther i czołgi ciężkie PzKpfw IV Sd Kfz 181 Tiger. Czołgi Firefly znajdowały się na uzbrojeniu pułków pancernych PSZ w składzie...
36,79 zł
50,00 zł
Oszczędzasz: 13,21 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Czołg Panzerkampfwagen III Sd Kfz 141 był podstawowym typem czołgu średniego armii niemieckiej. PzKpfw III Sd Kfz 141 stanowiły główne uzbrojenie jednostek Panzerwaffe i Waffen-SS w latach 1939-1943. "Trójki" były, obok czołgów PzKpfw IV Sd Kfz 161 i PzKpfw V Sd Kfz 171 "Panther", najliczniej produkowanymi niemieckimi czołgami. ...
25,93 zł
35,00 zł
Oszczędzasz: 9,07 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Za przykład gigantomanii i braku znajomości taktyki użycia broni pancernej na polu walki mogą służyć dwa pojazdy pancerne skonstruowane i wyprodukowane w okresie II wojny światowej. Czołg superciężki Maus i działo samobieżne (szturmowe) Sturmtiger. W rozkazie z 5 sierpnia 1943 roku Adolf Hitler polecił skonstruowanie ciężkiego działa samobieżnego przeznaczanego do zwalczania silnie umocnionych punktów oporu. Nie była to pierwsza konstrukcja tego typu w armii niemieckiej, bowiem już wcześniej, wi...
36,79 zł
50,00 zł
Oszczędzasz: 13,21 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
W początkowej fazie II wojny światowej niemieckie jednostki niszczycieli czołgów (Panzjager) były uzbrojone w liczne improwizowane działa samobieżne, będące modyfikacjami różnych pojazdów gąsienicowych i półgąsienicowych. Dopiero jednak sukcesy bojowe niemieckich dział szturmowych typu StuG III/40 wytyczyły kierunek rozwoju niszczycieli czołgów. ...
26,60 zł
35,00 zł
Oszczędzasz: 8,40 zł
Cena sugerowana przez wydawcę