Opis
Zapotrzebowanie na publikację poświęconą bohaterom rodzimych historyjek obrazkowych zrodził widoczny ostatnio w Polsce wzrost zainteresowania komiksem, przejawiający się m.in. większą niż dotąd liczbą wydawanych albumów oraz dostrzeżeniem tematyki przez media i badaczy kultury masowej. Istnieje bowiem - jak dotąd - niedostatek opracowań poszerzających i systematyzujących wiedzę o współczesności i przeszłości komiksowego gatunku na ziemiach polskich. Jego dzieje liczą sobie już blisko 150 lat, ponieważ mimo, że ilustrowane opowiastki na dobre przybyły do Polski dopiero po pierwszej wojnie światowej, pojawiały się tu incydentalnie znacznie wcześniej. Już w 1859 r. Franciszek Kostrzewski narysował dla "Tygodnika Ilustrowanego" Historyę jedynaczka - kilkuodcinkowy utwór satyryczny, w którym ryciny i podpisy uzupełniały się wzajemnie, znane były również książeczki obrazkowe - importowane i rodzime - wykorzystujące tę samą technikę narracji. I chociaż powiastki w obrazkach, "filmy" rysunkowe, kolorowe zeszyty czy komiksy - jak w końcu zaczęto nazywać narysowane historie - nigdy nie zdobyły w naszym kraju szerokiego uznania, w ciągu wszystkich tych lat w prasie i wydawnictwach samodzielnych ukazało się niemało takich utworów. Były one zróżnicowane formalnie, tak więc termin "komiksowy gatunek" używany jest tu w szerokim rozumieniu. Obejmuje on nie tylko te opowieści, w których narracja przedstawiana jest przy pomocy zestawu obrazków uzupełnionych (lub nie - jak w "komiksach niemych") tekstem słownym, ale także takie, w których funkcję narratora pełni prozatorski lub wierszowany komentarz literacki towarzyszący obrazkom. W tych ostatnich, zwanych w leksykonie "powieściami obrazkowymi" (ang.: picture-story), rola rycin ogranicza się do uzupełniania, a w skrajnym wypadku zaledwie do uatrakcyjniania tekstu słownego. Takie właśnie opowiastki były niegdyś w Polsce bardzo rozpowszechnione (w niektórych dziennikach publikowano je jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku) i stanowią niezwykle istotny fragment dziejów rodzimych historii obrazkowych.
Inne tego autora
Trzeci tom serii Dawny komiks polski prezentuje przedwojenne komiksy antykomunistyczne, w tym bardzo popularną w II RP historię Wicka Buły, który odwiedził raj. Opowieść ta jest wyjątkowa na mapie przedwojennego komiksu, którą zaludniają postaci i historie pomyślane jako prosta rozrywka. Jak pisze redaktor Rusek: Zdarzały się (...) takie cykle komiksowe, których głównym celem nie było dostarczenie błahej rozrywki, ale przekonywanie, nakłanianie i pozyskiwanie czytelników do określonych poglądów ...
28,73 zł
39,90 zł
Oszczędzasz: 11,17 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Trzeci tom serii prezentującej pół wieku publikacji cyklicznych historyjek obrazkowych w Polsce. W pierwszym tomie poznaliśmy narodziny i rozwój komiksów w międzywojennej Polsce (1919-1939). W drugim tomie Adam Rusek kontynuował rozważania na temat historii komiksu i dokonał ich charakterystyki od rozrywki do ideowego zaangażowania w latach 1939-1955, podsumowując je w niniejszym, obszernym tomie, bogatym w liczne zestawienia oraz wykaz wszystkich odnalezionych utworów w prasie i wydawnictwach k...
81,82 zł
99,90 zł
Oszczędzasz: 18,08 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Kraina zapomnianych przodków to bez dwóch zdań kolejna fundamentalna dla badań historii polskiego komiksu pozycja w dorobku Adama Ruska. Lektura tej książki jest niezwykle ciekawą podróżą do czasów, gdy komiks w Polsce dopiero się kształtował. Może Rusek nie odzyskuje dla nas raju utraconego, bo też nie wszystko, co odnalazł, wzbudzi nasz zachwyt, ale niewątpliwie odkrywa zaginiony ląd komiksowej Atlantydy. Zarys mapy historii polskiego komiksu stworzył przed ponad dwudziestu laty, pisząc Tarz...
72,86 zł
99,00 zł
Oszczędzasz: 26,14 zł
Cena sugerowana przez wydawcę