Opis
Wyrażone w Konstytucji RP z 1997 r. i w niemieckiej ustawie zasadniczej z 1949 r. podstawy ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego są bardzo zbliżone. Widoczne są jednak także znaczące różnice: ustrojodawca niemiecki zrezygnował ze statuowania w ustawie zasadniczej skonkretyzowanych praw socjalnych odpowiadających treściowo art. 67 i 68 Konstytucji RP, poprzestając w zasadzie na tzw. klauzuli państwa socjalnego. Należy także podkreślić, że o ile Konstytucja RP zarówno w części normatywnej, jak i w preambule odwołuje się do wielu wartości (np. prawdy, sprawiedliwości, dobra, piękna, wolności, solidarności, pomocniczości, równości), o tyle niemiecka ustawa zasadnicza jest w tym zakresie niezwykle wstrzemięźliwa.
Także gdy idzie o konstrukcję systemów opieki zdrowotnej mimo zewnętrznego podobieństwa występuje wiele daleko idących różnic. Choć trójpodmiotowy schemat obu systemów jest podobny (uprawniony, świadczeniodawca i organizator), to rozwiązania szczegółowe są znacząco odmienne.
Także gdy idzie o konstrukcję systemów opieki zdrowotnej mimo zewnętrznego podobieństwa występuje wiele daleko idących różnic. Choć trójpodmiotowy schemat obu systemów jest podobny (uprawniony, świadczeniodawca i organizator), to rozwiązania szczegółowe są znacząco odmienne.