Opis
Nauczanie ukierunkowane na odkrywanie wiedzy matematycznej nie jest nowym rozwiązaniem metodycznym, ale wciąż mało popularnym we współczesnej praktyce edukacyjnej. Lekcje budowane w tym podejściu od początku do końca są poświęcone działaniom uczniów, którzy w toku realizacji zadań odkrywają prawa i reguły matematyczne, związki i zależności między obiektami matematycznymi, a także kształtują nowe pojęcia. Proponowane rozwiązanie cechuje zwrot aktywności uczestników lekcji. Stroną aktywną stają się uczniowie, a nauczyciele towarzyszą im w procesie poznania. Niestety proponowane rozwiązanie dydaktyczne ma również swoje wady. Wymaga od nauczycieli nie tylko wiedzy merytorycznej z zakresu matematyki, znajomości charakterystycznych cech rozwojowych dziecka oraz umiejętności metodycznych w zakresie planowania i organizacji pracy na lekcji, ale również czasu i nakładu pracy, jaki muszą przeznaczyć oni na przygotowanie zajęć. Czy warto podjąć ten trud? Myślę, że tak.