Opis
Album powstał na zamówienie prywatnego muzeum Villa la Fleur położonego w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornej. Zbiory muzeum obejmują malarstwo, rzeźbę oraz grafikę artystów polskich i żydowskich, działających w pierwszej połowie XX wieku we Francji. Stała ekspozycja ilustruje tendencje przewijające się w twórczości środowiska umownie określanego jako École de Paris.
Plany zorganizowania wystawy Henryka Haydena zarysowały się w trakcie przygotowań do poprzedniej ekspozycji z tego cyklu z 2012 roku, dotyczącej twórczości Simona Mondzaina.
Malarstwo Henryka Haydena, w Polsce prawie nieznane, cieszy się wielką popularnością w światowych kolekcjach sztuki. Jego obrazy znajdują się w wielu muzeach Francji (Musée National d''Art Moderne, Centre Pompidou; Musée d''Art Moderne de la Ville de Paris; Musée d''art et d''histoire du Judaisme; Musée des Beaux-Arts de Lyon; Musée d''Art Moderne de Troyes; Musée des Beaux-Arts de Nantes), Wielkiej Brytanii (Tate Gallery) oraz w Polsce (Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach).
W roku 1907 Henryk Hayden wyjechał do Paryża, wysłany tam przez ojca po to, „by zdobyć medal w salonie". Artysta jednak nigdy nie powrócił do Polski na stałe. Początkowo kształcił się w prywatnej Académie de la Palette. W 1909 r. Hayden prezentował na Salonie Jesiennym płótna z podróży do Bretanii. Pejzaże z Le Pouldu nawiązują stylistycznie do szkoły Pont-Aven. Artysta operuje płaskimi plamami barwnymi, obwiedzionymi konturem. Kolorystyka obrazów z tego okresu, choć mocno odrealniona, pozostaje subtelna i powściągliwa. Ta pierwsza wielka lekcja malarstwa staje się dla Haydena punktem wyjściowym do syntetyzowania form i poszukiwania istoty pejzażu. W odróżnieniu od malarzy skupionych wokół Gauguina linia konturowa w obrazach Haydena pozostaje niespokojna. To swoistego rodzaju malarskie wcielenie nie potrwa u Haydena długo, ponieważ jego miejsce zajmie niebawem fascynacja kubizmem a jednocześnie malarstwem Paula Cézanne''a. Przygoda Haydena z kubizmem przypada na fazę syntetyczną tego kierunku w XX-wiecznej sztuce. Jednym z najbardziej znanych obrazów tego okresu jest przedstawienie Trzej muzykanci z 1919 r. (obecnie w muzeum w Lyonie). Obraz ten zainspirował Pabla Picassa do namalowania dzieła o tym samym tytule. W 1921 r. Hayden odszedł od kubizmu. Porzucając formalne ograniczenia wynikające z kubistycznej stylistyki, Hayden poszukuje własnego stylu. Pomocą okazało się wierne naśladownictwo natury. Obrazy z tego okresu ulegają mocnemu zsyntetyzowaniu, przy jednoczesnej intensyfikacji palety barwnej.
Plany zorganizowania wystawy Henryka Haydena zarysowały się w trakcie przygotowań do poprzedniej ekspozycji z tego cyklu z 2012 roku, dotyczącej twórczości Simona Mondzaina.
Malarstwo Henryka Haydena, w Polsce prawie nieznane, cieszy się wielką popularnością w światowych kolekcjach sztuki. Jego obrazy znajdują się w wielu muzeach Francji (Musée National d''Art Moderne, Centre Pompidou; Musée d''Art Moderne de la Ville de Paris; Musée d''art et d''histoire du Judaisme; Musée des Beaux-Arts de Lyon; Musée d''Art Moderne de Troyes; Musée des Beaux-Arts de Nantes), Wielkiej Brytanii (Tate Gallery) oraz w Polsce (Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach).
W roku 1907 Henryk Hayden wyjechał do Paryża, wysłany tam przez ojca po to, „by zdobyć medal w salonie". Artysta jednak nigdy nie powrócił do Polski na stałe. Początkowo kształcił się w prywatnej Académie de la Palette. W 1909 r. Hayden prezentował na Salonie Jesiennym płótna z podróży do Bretanii. Pejzaże z Le Pouldu nawiązują stylistycznie do szkoły Pont-Aven. Artysta operuje płaskimi plamami barwnymi, obwiedzionymi konturem. Kolorystyka obrazów z tego okresu, choć mocno odrealniona, pozostaje subtelna i powściągliwa. Ta pierwsza wielka lekcja malarstwa staje się dla Haydena punktem wyjściowym do syntetyzowania form i poszukiwania istoty pejzażu. W odróżnieniu od malarzy skupionych wokół Gauguina linia konturowa w obrazach Haydena pozostaje niespokojna. To swoistego rodzaju malarskie wcielenie nie potrwa u Haydena długo, ponieważ jego miejsce zajmie niebawem fascynacja kubizmem a jednocześnie malarstwem Paula Cézanne''a. Przygoda Haydena z kubizmem przypada na fazę syntetyczną tego kierunku w XX-wiecznej sztuce. Jednym z najbardziej znanych obrazów tego okresu jest przedstawienie Trzej muzykanci z 1919 r. (obecnie w muzeum w Lyonie). Obraz ten zainspirował Pabla Picassa do namalowania dzieła o tym samym tytule. W 1921 r. Hayden odszedł od kubizmu. Porzucając formalne ograniczenia wynikające z kubistycznej stylistyki, Hayden poszukuje własnego stylu. Pomocą okazało się wierne naśladownictwo natury. Obrazy z tego okresu ulegają mocnemu zsyntetyzowaniu, przy jednoczesnej intensyfikacji palety barwnej.
Inne tego autora
Zawsze wysoko ceniłem twórczość tego artysty z Montparnasse`u. Ekspresjonizm, którego Epstein był jednym z najciekawszych i najwybitniejszych przedstawicieli, fascynował mnie swoją różnorodnością i podejściem, zwłaszcza w malarstwie pejzażowym. W naszej publikacji, obok eseju o charakterze biograficznym, prezentujemy po raz pierwszy zebrane teksty krytyków i przyjaciół Epsteina. Album dopełniają dwa krótkie teksty, które sam Epstein napisał do jednego z londyńskich czasopism, a wreszcie znakomit...
91,19 zł
119,99 zł
Oszczędzasz: 28,80 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Kolejny, czwarty już album poświęcony twórczości malarza z kręgu cole de Paris, przygotowany we współpracy z muzeum Villa La Fleur w Konstancinie. Publikacja towarzyszy wystawie twórczości Maurycego Mędrzyckiego (ur. 1890 w Łodzi zm. 1951 w Saint-Paul-de-Vence we Francji). Malarz ów to postać fascynująca nie tylko ze względu na swój dorobek artystyczny, ale i z uwagi na rozliczne inne talenty choćby muzyczny czy aktorski oraz burzliwą biografię (dość wspomnieć, że jego muzą i partnerką była prze...
91,20 zł
120,00 zł
Oszczędzasz: 28,80 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Prezentowany album szerzej opowiada o Lambercie-Ruckim, jego czasach oraz najwybitniejszych osiągnięciach. Obcowanie z twórczością Lamberta-Ruckiego jest czystą przyjemnością. Artystę od początku interesowała nowoczesna forma, którą potrafił w umiejętny sposób łączyć z tradycją. Jedną z najważniejszych cech jego twórczości była znakomita rytmika. W swoich pracach artysta bezbłędnie splatał czułość, poczucie humoru oraz delikatną ironię. Częstym tematem dzieł był człowiek. Z czasem pojawiły się t...
91,19 zł
119,99 zł
Oszczędzasz: 28,80 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
"Niniejsza publikacja oraz towarzysząca jej wystawa kolekcji w Villi la Fleur stanowią podsumowanie moich wyborów i fascynacji twórczością ponad siedemdziesięciorga artystów Ecole de Paris. Pragnę podzielić się z Państwem malarstwem i rzeźbą takich wybitnych artystów o polskich korzeniach jak Mojżesz Kisling, Eugeniusz Zak, Tamara Łempicka, Mela Muter, Szymon Mondzain, Zygmunt Menkes, Henryk Hayden, Ludwik Marcoussis i wielu innych". Marek Roefler ...
129,12 zł
169,90 zł
Oszczędzasz: 40,78 zł
Cena sugerowana przez wydawcę