Opis
W trwających przynajmniej od połowy XX wieku dyskusjach o niepożądanych konsekwencjach intensywnego rozwoju technologicznego sztandarowym przykładem ryzyka jest budowa elektrowni atomowych, wywołująca burzliwe protesty społeczne. Po zaniechanej na początku lat 90. budowie elektrowni w Żarnowcu plany rozwoju energetyki jądrowej powróciły w Polsce nieoczekiwanie w 2009 roku. Aktualne tym samym stało się pytanie o udział społeczeństwa w procesie podejmowania decyzji: Czy rozwój energetyki powinien być przedmiotem szerokiej debaty publicznej, jak chcieliby zwolennicy podejść partycypacyjnych i deliberacyjnych? Czy też jak stwierdził jeden z ekspertów cytowany w tej pracy są obszary działalności człowieka, gdzie demokracja nie może funkcjonować.
Sięgając po koncepcje z zakresu społecznych badań nad nauką i technologią, socjologii ryzyka i społecznego zarządzania technologią, autor pokazuje, że udział społeczeństwa w realizacji polskiego programu jądrowego jest znikomy, a decyzje zapadają w wąskim gronie ekspertów i decydentów, według technokratycznych norm ucieleśnianych przez techniczny model zarządzania ryzykiem. Sedno książki stanowi próba wykazania, że niewielki udział obywateli nie wynika jak zwykło się uważać z braku tradycji uczestniczących podejmowania decyzji w Polsce czy też słabości polskiego społeczeństwa obywatelskiego; jest raczej efektem celowych (i zazwyczaj skrywanych) działań dominujących grup interesów skupionych wokół środowisk związanych z energetyką. Dążą one do wykluczenia podmiotów obywatelskich, pochodzących spoza złotego trójkąta nauki, biznesu oraz władz publicznych, i osłabienia ich wpływu na proces decyzyjny.
Sięgając po koncepcje z zakresu społecznych badań nad nauką i technologią, socjologii ryzyka i społecznego zarządzania technologią, autor pokazuje, że udział społeczeństwa w realizacji polskiego programu jądrowego jest znikomy, a decyzje zapadają w wąskim gronie ekspertów i decydentów, według technokratycznych norm ucieleśnianych przez techniczny model zarządzania ryzykiem. Sedno książki stanowi próba wykazania, że niewielki udział obywateli nie wynika jak zwykło się uważać z braku tradycji uczestniczących podejmowania decyzji w Polsce czy też słabości polskiego społeczeństwa obywatelskiego; jest raczej efektem celowych (i zazwyczaj skrywanych) działań dominujących grup interesów skupionych wokół środowisk związanych z energetyką. Dążą one do wykluczenia podmiotów obywatelskich, pochodzących spoza złotego trójkąta nauki, biznesu oraz władz publicznych, i osłabienia ich wpływu na proces decyzyjny.
Inne tego autora
<P>Podręcznik do geografii dla gimnazjum Bliżej geografii. Część 1 obejmuje zagadnienia dotyczące sposobów prezentacji kartograficznej, Ziemi jako planety i geografii fizycznej. Jego treść podzielono na 4 działy:</P><UL> <LI>Mapa, <LI>Kształt i ruchy Ziemi, <LI>Sfery Ziemi, <LI>Rzeźbiarze lądów.</LI></UL><P>Cechą wyróżniającą książkę są liczne odniesienia do <STRONG>przykładów z życia</STRONG>, doświadczeń, obserwacji bezpośrednich i pośrednich. Szczegó...
21,31 zł
29,60 zł
Oszczędzasz: 8,29 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Podręcznik do klasy 7 przedstawia zagadnienia geografii Polski na tle Europy oraz w perspektywie globalnej. Takie ujęcie pozwala na dogłębną obserwację różnic i podobieństw miedzy Polską, a innymi krajami oraz dokonywanie szczegółowych analiz. Aktualne, ciekawe dla ucznia przykłady z życia gospodarczego i kulturalnego Polski doskonale uwypuklają jej znaczenie i pomagają uczniom uzmysłowić wartość dziedzictwa przyrodniczego i kulturalnego kraju. Podręcznik analizuje też szczegółowo relacje przycz...
40,66 zł
42,90 zł
Oszczędzasz: 2,24 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Podręcznik do klasy 8 to omówienie czterech kontynentów: Azji, Afryki, Ameryki, Australii i Oceanii. W każdej lekcji znajdą się ciekawe, przyciągające uwagę uczniów przykłady omawianych zjawisk, które zachęcą ich do nauki, np. problem hikikomori (wycofania społecznego) w Japonii, turystyka w brazylijskich fawelach czy przykłady filmów dotyczących Indian. Podręcznik analizuje też szczegółowo relacje przyczynowo skutkowe oraz czasowo przestrzenne pomiędzy różnymi elementami i procesami zachodzącym...
40,66 zł
42,90 zł
Oszczędzasz: 2,24 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
<P>Podręcznik do geografii dla gimnazjum Bliżej geografii. Część 2 obejmuje zagadnienia dotyczące Polski zgrupowane w pięciu działach tematycznych:</P><UL> <LI>Położenie i środowisko przyrodnicze Polski, <LI>Ludność Polski, <LI>Główne zagadnienia gospodarcze Polski, <LI>Wybrane regiony Polski, <LI>Sąsiedzi Polski.</LI></UL><P>Cechą wyróżniającą książkę są liczne odniesienia do <STRONG>przykładów z życia</STRONG>, doświadczeń, obserwacji. Szczególny...
25,88 zł
29,60 zł
Oszczędzasz: 3,72 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Czy stoicyzm może nas nauczyć, jak żyć szczęśliwie? Czy każdy może zostać stoikiem? Czy ta filozofia może nam się przydać dziś?
Piotr Stankiewicz, prezentując stoickie zasady, udowadnia zarówno ich aktualność, jak i ponadczasową słuszność, pokazuje, jak zostać nowoczesnym stoikiem. Seneka, Epiktet czy Marek Aureliusz okazują się doskonałymi nauczycielami, których wskazówki pozwalają odnaleźć się we współczesnym świecie. Uczą dystansu, niezależności i mądrości. Pomagają rozwiązać zawiłe dylematy,...
39,78 zł
39,99 zł
Oszczędzasz: 0,21 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Jak nie zagubić się we współczesnym, chaotycznym i pełnym pokus świecie? Jak w pełni efektywnie wykorzystać swe życie? Jak nie marnować czasu, nie dać się zaskoczyć nieszczęściu czy uniezależnić nasze samopoczucie od tego, na co i tak nie mamy wpływu? Odpowiedzi na te i podobne pytania znajdziemy w "Sztuce życia według stoików" Piotra Stankiewicza. Za jej pośrednictwem autor dostarcza czytelnikowi szereg wypracowanych przez Senekę, Epikteta oraz Marka Aureliusza recept, które pomogą nauczyć się ...
37,98 zł
39,90 zł
Oszczędzasz: 1,92 zł
Cena sugerowana przez wydawcę