Opis
Tom 13 z serii Systemu Prawa Administracyjnego w sposob doglebny i kompleksowy omawia zagadnienia dotyczace etyki urzedniczej i etyki sluzby publicznej. Publikacja zostala poswiecona osobom pelniacych sluzbe publiczna, w szczegolnosci administracji publicznej, a takze zagadnieniom z zakresu okreslanego na ogol jako etyka (etyka sluzby publicznej, etyka w administracji publicznej, etyka urzednicza itp.).Publikacja zostala podzielona na trzy czesci.W czesci I. Ogolne problemy etyki urzedniczej i etyki w sluzbie publicznej Autorzy omowili problem wyodrebnienia etyki urzedniczej i etyki sluzby publicznej. Przedstawiono w niej nastepujace zagadnienia: kryteria podmiotowe (w ramach wladzy wykonawczej, w ramach administracji publicznej, w ramach sluzby cywilnej i grupy pracownikow samorzadowych, w ramach innych wladz, w ramach zawodow zaufania publicznego) i przedmiotowe; etyka urzednicza a etyka zawodowa, w tym prawnicza; etyka urzednicza a etyka sluzby publicznej; etyka urzednicza a etyka sluzb spolecznych; etyka urzednicza a etyka administracji publicznej.W czesci II. Etyka urzednicza omowiono takie zagadnienia jak: refleksje etyczna (m.in. etyczne tresci prawa do administracji, ksztaltowanie kadr administracji publicznej, interdyscyplinarnosc badan nad etyka urzednicza); modele etyki urzedniczej; infrastrukture etyczna administracji publicznej (m.in. Komitet Lorda Nolana, Komitet Zarzadzania Publicznego OECD); polityczne wsparcie i ograniczenie etyki urzedniczej; normatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej (m.in. system odpowiedzialnosci urzednika, odpowiedzialnosc dyscyplinarna urzednika, kodeksy etyczne); pozanormatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej (m.in. mechanizmy socjalizacji zawodowej, warunki pelnienia sluzby publicznej, kontrola spoleczna i spoleczenstwo obywatelskie); podstawowe zasady etyki urzedniczej, takie jak: godnosc zawodowa, profesjonalizm i sluzba publiczna, lojalnosc, neutralnosc polityczna, bezstronnosc, rzetelnosc; obowiazki etyczne urzednika (m.in. dbalosc o srodki publiczne, przestrzeganie prawa, udzielanie informacji, dochowanie tajemnicy, forma kontaktow z innymi podmiotami, godne zachowanie, doskonalenie zawodowe, unikanie konfliktow interesow); patologie administracji publicznej (korupcja, klientelizm, nepotyzm).W czesci III. Etyka nieurzedniczej sluzby publicznej Autorzy omowili etyke: wladzy ustawodawczej (m.in. etyka poselska oraz parlamentarna, etyka legislatora); organow scigania (etyka sluzb mundurowych i umundurowanych, etyka prokuratorska); samorzadu terytorialnego i zawodowego; wladzy sadowniczej (etyka sedziowska, etyka komornikow sadowych, etyka kuratorow sadowych, etyka referendarzy, asystentow oraz pracownikow administracji sadowej); osob swiadczacych profesjonalna pomoc prawna (etyka adwokatow i radcow prawnych, etyka notarialna, etyka doradcow podatkowych, etyka rzecznikow patentowych).Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktykow, w szczegolnosci sedziow sadow administracyjnych, a w sprawach dyscyplinarnych sedziow wlasciwych w ich zakresie, radcow prawnych, adwokatow, doradcow podatkowych, rzecznikow patentowych, urzednikow administracji publicznej i innych osob w sluzbie publicznej, w tym czlonkow organow samorzadu terytorialnego i samorzadu zawodowego. Stanowi ona rowniez nieoceniona baze wiedzy dla doktorantow, aplikantow zawodow prawniczych w trakcie odbywania aplikacji i tych, ktorzy przygotowuja sie do egzaminu koncowego, a takze zainteresowanych tematem studentow.
Inne tego autora
Podręcznik przedstawia węzłowe zagadnienia ogólne prawa – rozumianego jako złożone, lecz dające się ująć jako całość zjawisko historyczne, psychologiczne, społeczne, kulturowe, komunikacyjne czy polityczne – a nie jako zbiór przepisów obowiązujących „tu i teraz”.
Część pierwsza dotyczy stosunków między teorią i filozofią prawa w ramach niedogmatycznych dyscyplin nauk prawnych. W części drugiej szeroko przedstawione są podstawowe kierunki filozoficznej i teoretycznej refleksji nad prawem. Częś...
50,27 zł
59,00 zł
Oszczędzasz: 8,73 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Zadeklarowana w art. 3 Konstytucji zasada jednolitości państwa częściej używa się określenia państwo unitarne definiuje terytorialny ustrój RP, którego konkretniejszy model jest określony w, dotyczących samorządu terytorialnego, przepisach art. 15 i 16 oraz art. 163-172 Konstytucji, które są skomentowane w odrębnym tomie. Zgadzając się z ogólnie przyjętym stanowiskiem, zgodnie z którym określenie RP w art. 3 Konstytucji jako państwa jednolitego wyklucza możliwość jego przekształcenia w państwo f...
43,80 zł
48,00 zł
Oszczędzasz: 4,20 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Prezentowany tom zawiera komentarz do czterech artykułów Konstytucji RP z rozdziału VI "Rada Ministrów i administracja rządowa". Określają one kolejno: zadania i kompetencje Rady Ministrów, skład Rady Ministrów, szczególne wymogi dotyczące działalności członków Rady Ministrów oraz rotę przysięgi składanej przez członków tego organu. Komentarz nie obejmuje wszystkich przepisów ustawy zasadniczej odnoszących się do Rady Ministrów i jej członków. Innym opracowaniom komentarzowym w ramach ...
50,20 zł
55,00 zł
Oszczędzasz: 4,80 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Doktryny polityczno-prawne. Fundamenty współczesnych państw to podręcznik, dzięki któremu studenci studiów prawniczych mogą uzyskać wiedzę z zakresu doktryn dominujących we współczesnym dyskursie politycznym oraz doktrynalnych źródeł instytucji politycznych i prawnych, jak również nabyć zdolność dokonania wykładni rozwiązań obowiązującego systemu prawa w kontekście ich doktrynalnego uzasadnienia. Pierwszą część książki stanowi prezentacja podstawowych ideologicznych kierunków współczesnego myśle...
42,48 zł
59,00 zł
Oszczędzasz: 16,52 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Prezentowany tom zawiera komentarz do art. 218 Konstytucji RP, zgodnie z którym ustawa określa organizację Skarbu Państwa oraz sposób zarządzania jego majątkiem. Określenie "Skarb Państwa" występuje ponadto w czterech innych przepisach ustawy zasadniczej (w kontekście majątkowym w art. 61 ust. 1, art. 107 ust. 1 i art. 216 ust. 1; w art. 146 ust. 4 pkt 4, wymieniającym wśród zadań Rady Ministrów ochronę interesów Skarbu Państwa). Pozwala to na twierdzenie o konstytucjonalizacji Skarbu ...
43,80 zł
48,00 zł
Oszczędzasz: 4,20 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
143,99 zł
169,00 zł
Oszczędzasz: 25,01 zł
Cena sugerowana przez wydawcę