Opis
Przedmiotem naszych intelektualnych dociekań uczyniliśmy filozofię i
literaturę, ponieważ również one - obok religii - roszczą sobie prawo do
intelektualnej i artystycznej eksploracji doświadczenia duchowości. Dlatego o
doświadczeniu duchowości mówimy w kontekście filozoficzno-literackim. Nie
chodziło nam o zrekonstruowanie jakiejś teorii, która uwolni badany przedmiot od
przypisywanej mu przez interpretacyjną tradycję niepoznawalności i
niejednoznaczności. Nasz zamiar jest o wiele skromniejszy - chcemy mówić o
doświadczeniu duchowości dwoma językami: filozofii i literatury. Pierwsza część
książki charakteryzuje się zatem większym stopniem ogólności formułowanych
rozważań. Natomiast w części drugiej skupiamy się na analizie literackiego
doświadcze(a)nia duchowości, czyli jej artystycznych wizualizacjach. Piszemy
przede wszystkim o pewnej istotnej potencji literatury, która manifestuje się
wykraczaniem poza jej wąsko rozumianą funkcję poetycką. Sprowadza się ona do
chęci artystycznego uchwycenia kategorii, która od zawsze była związana z
religią i filozofią - duchowości i jej doświadcze(a)nia. W ten sposób zostaje
przerzucony swoisty intelektualny most pomiędzy ogółem i szczegółem.
Ze
Wstępu
literaturę, ponieważ również one - obok religii - roszczą sobie prawo do
intelektualnej i artystycznej eksploracji doświadczenia duchowości. Dlatego o
doświadczeniu duchowości mówimy w kontekście filozoficzno-literackim. Nie
chodziło nam o zrekonstruowanie jakiejś teorii, która uwolni badany przedmiot od
przypisywanej mu przez interpretacyjną tradycję niepoznawalności i
niejednoznaczności. Nasz zamiar jest o wiele skromniejszy - chcemy mówić o
doświadczeniu duchowości dwoma językami: filozofii i literatury. Pierwsza część
książki charakteryzuje się zatem większym stopniem ogólności formułowanych
rozważań. Natomiast w części drugiej skupiamy się na analizie literackiego
doświadcze(a)nia duchowości, czyli jej artystycznych wizualizacjach. Piszemy
przede wszystkim o pewnej istotnej potencji literatury, która manifestuje się
wykraczaniem poza jej wąsko rozumianą funkcję poetycką. Sprowadza się ona do
chęci artystycznego uchwycenia kategorii, która od zawsze była związana z
religią i filozofią - duchowości i jej doświadcze(a)nia. W ten sposób zostaje
przerzucony swoisty intelektualny most pomiędzy ogółem i szczegółem.
Ze
Wstępu
Inne tego autora
Przygotowanie monografii dotyczącej pedagogiki społecznej w Polsce jest zadaniem szczególnie ryzykownym i trudnym. Ryzykownym, ponieważ subdyscyplina ta przez ponad sto lat historii obrosła licznymi opracowaniami, które dodatkowo znacząco się różnią nachyleniem czy ugruntowaniem teoretycznym, charakteryzującym oryginalność poszczególnych ośrodków naukowych, w których była i jest rozwijana. Trudnym, gdyż jako dyscyplina usytuowana na skrzyżowaniu nauk, pedagogika społeczna stała się fundamentem l...
39,40 zł
44,90 zł
Oszczędzasz: 5,50 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Autorzy prezentowanej publikacji podjęli próbę przywrócenia do badań pedagogicznych kategorii duchowości pojmowanej jako niezbywalny atrybut egzystencji człowieka. Taka refleksja wywodzi się od Wilhelma Diltheya, w Polsce jej wybitnym przedstawicielem był Bogdan Nawroczyński (Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich wspólczesne implikacje, red. A. Walczak, A. Wróbel, M. Wasilewski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016), współcześnie została jednak niemal zarzucona. Czytelnik znajdzie w książce sz...
34,11 zł
39,90 zł
Oszczędzasz: 5,79 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Myślenie autorki ma początek w miejscach, gdzie spotyka cierpienie innego i na nie odpowiada. Z tego myślenia zrodzonego z bólu niepewności, świadomości tragiczności, nieodwracalności ludzkiego losu, nieuchronności wyrasta jej poznanie. Jest to szczególny rodzaj poznania: taki, który rzuca światło, wydobywa z cienia tych, od których często odwracamy wzrok; którzy żyjąc, umierają. którzy towarzysząc umierającym, żyją. Jej pismo wychodzi z siebie; wskazuje drogę do tego, co nie-do-pomyślenia, a pr...
34,83 zł
44,90 zł
Oszczędzasz: 10,07 zł
Cena sugerowana przez wydawcę