Opis
Jak przerwać krąg ciągłego namyślania się nad trudną decyzją i w końcu ją podjąć? Jak podejmować decyzje zespołowe, unikając przy tym wewnętrznych tarć i gierek politycznych? Czy można nauczyć się dokonywać właściwych wyborów?
Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe
z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to zarówno decyzji podejmowanych w życiu codziennym, jak i decyzji podejmowanych w pracy.
Niestety, sama świadomość tego nie wystarczy, by rozwiązać problem, podobnie jak wiedza, że jesteśmy krótkowidzami, wcale nie pomaga nam lepiej widzieć. Pytanie brzmi więc: jak to usprawnić?
Standardowy proces decyzyjny składa się z czterech kroków:
I. Stajemy przed koniecznością wyboru.
II. Analizujemy alternatywy.
III. Dokonujemy wyboru jednej z opcji.
IV. Musimy z tym żyć.
Ale na każdym z tych etapów czają się pewne niebezpieczeństwa:
Wróg nr 1: wąskie kadrowanie nadmierne ograniczanie liczby możliwości, które bierzemy pod uwagę.
Wróg nr 2: efekt potwierdzenia szukanie informacji, które zgadzają się z naszymi poglądami.
Wróg nr 3: bieżące emocje uleganie emocjom, które po pewnym czasie znikną.
Wróg nr 4: nadmierna pewność siebie zbyt duża wiara we własne przewidywania.
Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heathowie proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Co należy zrobić?
Poszerzyć wachlarz możliwości. Dać sobie więcej możliwości i więcej informacji.
Skonfrontować nasze założenia z rzeczywistością.
Przed podjęciem decyzji nabrać nieco dystansu.
Dać sobie prawo do błędu.
Ich książka Decyduj! zawiera zarówno nieschematyczne strategie, jak i praktyczne narzędzia pozwalające nam lepiej podejmować decyzje. Napisana żywym językiem przez mistrzów storytellingu zabiera nas w podróż przez inspirujące sytuacje od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych intuicyjnie
i szybko, aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym.
Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe
z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to zarówno decyzji podejmowanych w życiu codziennym, jak i decyzji podejmowanych w pracy.
Niestety, sama świadomość tego nie wystarczy, by rozwiązać problem, podobnie jak wiedza, że jesteśmy krótkowidzami, wcale nie pomaga nam lepiej widzieć. Pytanie brzmi więc: jak to usprawnić?
Standardowy proces decyzyjny składa się z czterech kroków:
I. Stajemy przed koniecznością wyboru.
II. Analizujemy alternatywy.
III. Dokonujemy wyboru jednej z opcji.
IV. Musimy z tym żyć.
Ale na każdym z tych etapów czają się pewne niebezpieczeństwa:
Wróg nr 1: wąskie kadrowanie nadmierne ograniczanie liczby możliwości, które bierzemy pod uwagę.
Wróg nr 2: efekt potwierdzenia szukanie informacji, które zgadzają się z naszymi poglądami.
Wróg nr 3: bieżące emocje uleganie emocjom, które po pewnym czasie znikną.
Wróg nr 4: nadmierna pewność siebie zbyt duża wiara we własne przewidywania.
Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heathowie proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Co należy zrobić?
Poszerzyć wachlarz możliwości. Dać sobie więcej możliwości i więcej informacji.
Skonfrontować nasze założenia z rzeczywistością.
Przed podjęciem decyzji nabrać nieco dystansu.
Dać sobie prawo do błędu.
Ich książka Decyduj! zawiera zarówno nieschematyczne strategie, jak i praktyczne narzędzia pozwalające nam lepiej podejmować decyzje. Napisana żywym językiem przez mistrzów storytellingu zabiera nas w podróż przez inspirujące sytuacje od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych intuicyjnie
i szybko, aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym.
Inne tego autora
Nie ulega kwestii, że oceniając nasze doświadczenia, nie wyciągamy średniej z wrażeń, jakich doznajemy minuta po minucie. Pamiętamy raczej momenty flagowe: szczyty, dołki oraz przejścia. Wspominając swoje doświadczenie z parku Disneya, najlepiej zapamiętamy przejażdżkę rollercoasterem (szczyt) i mysie uszy (koniec). Wszystko inne rozpłynie się w niepamięci.
Niestety na co dzień zdajemy się ignorować tę prawidłowość i niezbyt dobrze wychodzi nam inwestowanie w takie pamiętne momenty. Przykłady mo...
33,86 zł
49,90 zł
Oszczędzasz: 16,04 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Pstryk to poradnik o tym, jak zmieniać. Bez względu na to, czy zamierzasz tylko uporządkować biurko, czy zmienić świat. Nie wahaj się, to łatwe. Pstryk i już. Z książki dowiesz się: Jak dzięki sześciu prostym zasadom jeden lekarz uratował życie stu tysięcy pacjentów. Jak grupę nierozgarniętych pierwszaków zmienić w klasę bystrych uczniów. Jak stos rękawic roboczych pomógł w zaoszczędzeniu tysięcy dolarów. I co najważniejsze - jak zmienić swoje życie. Bracia Chip i Dan Heath to konsultanci, trene...
29,88 zł
39,90 zł
Oszczędzasz: 10,02 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
PROSTE REGUŁY, KTÓRE ZMIENIĄ TWOJE ŻYCIE
Bez względu na to, czy zamierzasz tylko uporządkować biurko czy zmienić świat.
Poznaj metodę, dzięki której:
jeden lekarz uratował życie stu tysięcy pacjentów,
grupa nierozgarniętych pierwszaków stała się klasą bystrych uczniów,
nawet noworoczne postanowienia są możliwe do zrealizowania.
A teraz i ty możesz odmienić swoje życie.
Niezależnie od tego, czy jesteś szefem, menedżerem lub rodzicem, czy chcesz zmienić samego siebie - nie wahaj się, to ...
39,12 zł
54,99 zł
Oszczędzasz: 15,87 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Idea, która legła u podstaw modelu upstream, jest bardzo prosta. Zamiast rozwiązywać problemy, należy do nich nie dopuszczać. Downstream, odmiennie od upstream, oznacza reagowanie na problemy i ich rozwiązywanie. Łatwo zrozumieć, że taki model wymaga wysiłku, generuje większe koszty, jest też bardziej ryzykowny pod względem ewentualnych strat. Mimo to ludzie częściej działają zgodnie z modelem downstream: skupiają się na rozwiązywaniu problemów. Gaszą pożary, usuwają awarie, ale jakoś nie ...
19,28 zł
54,90 zł
Oszczędzasz: 35,62 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Chip i Dan Heathowie, autorzy bestsellerów Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić oraz Made to Stick, podejmują jeden z najważniejszych problemów towarzyszących nam zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym: jak podejmować lepsze decyzje. Badania psychologiczne dowodzą, że na proces podejmowania decyzji wpływają liczne uprzedzenia i kwestie irracjonalne. Jesteśmy zbyt pewni siebie. Szukamy informacji, które potwierdzają nasze z góry założone tezy, i lekceważymy fakty, które im przeczą. Ulegamy chwilo...
35,93 zł
49,90 zł
Oszczędzasz: 13,97 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Dlaczego zapamiętujemy niektóre historie, podczas gdy inne ulegają zapomnieniu? Jak to się dzieje, że niektóre treści docierają do naszej świadomości i zostają z nami na długo, a inne nawet nie zostają przez nas zauważone? Czy istnieje przepis na to, by nasz przekaz stał się viralem?
Bez względu na to, czy jesteś menedżerem, marketerem czy nauczycielem, musisz przekazywać pewne treści. To, co komunikujesz aby zostało właściwie odebrane i aby dzięki temu nastąpiło przejście od słów do czynów wedł...
40,65 zł
59,90 zł
Oszczędzasz: 19,25 zł
Cena sugerowana przez wydawcę