Opis
Bolano stworzył ostateczne zwieńczenie swojej niesłychanej pisarskiej ambicji, ale zarazem wyznaczył nowe granice tego, co można zawrzeć w formie powieści w naszym coraz bardziej przerażającym post-narodowym świecie. Jonathan Lethem, „New York Times Book Review”
Pisząc 2666, Bolano zapewne zdawał sobie sprawę, że umiera. Dlatego warto czytać tę książkę jak testament pisarza, który zna swoją wartość i wie, co ma do przekazania światu. Ale jako mistrz niedopowiedzenia i otwartych zakończeń nie komunikuje tego wprost. Musimy sami zrozumieć, jaka ukryta logika łączy badacza nieeuklidesowej geometrii, na poły mitycznego niemieckiego pisarza i okrutne morderstwa kobiet na pograniczu meksykańsko-amerykańskim.
Czworo młodych literaturoznawców: Jean Claude’a Pelletiera (z Francji), Piera Moriniego (z Włoch), Manuela Espinozę (z Hiszpanii) i Liz Norton (z Anglii) łączy przyjaźń oraz fascynacja dziełem Benna von Archimboldiego, którego literacka sława jest równie wielka jak tajemnica otaczająca jego osobę: należy on do gatunku pisarzy zaginionych, których nikt go nigdy nie widział. Na wieść o tym, że Archimboldi podobno przebywa w Meksyku, krytycy postanawiają wyruszyć na jego poszukiwanie. Tam, w Santa Teresa (zwierciadlane odbicie Ciudad Juarez okrytego niechlubną sławą „miasta-mordercy kobiet”) dowiadują się o niekończącej się serii okrutnych zabójstw kobiet, gwałconych, torturowanych, których ciała są porzucane następnie na pustyni i miejskich wysypiskach, zbrodni z którymi policja i władze nie mogą albo nie chcą się uporać. To właśnie Santa Teresa, jak również postać zaginionego pisarza są klamrami spinającymi w nierozerwalną całość pięć części powieści, które mogą być czytane jako odrębne historie.
W wydanym pośmiertnie 2666, znajdziemy wszystko, co najbardziej charakterystyczne dla Bolano - otwarte zakończenia, niedopowiedzenie, szkatułkowy i meandryczny sposób snucia opowieści, polifoniczną narrację wchłaniającą i mieszająca rozmaite głosy, przeróżne rejestry czasem pozornie niemożliwe do pogodzenia - wszystko, co, cytując Susan Sontag, uczyniło z niego „najważniejszego i najbardziej podziwianego powieściopisarza języka hiszpańskiego jego pokolenia”. Jeden z bohaterów powieści, kupując leki dla córki, wdaje się, jak to bywa u Bolano, w literacką dyskusję z aptekarzem, a potem zastanawia się: „Jakiż to smutny paradoks, pomyślał Amalfitano. Już nawet oświeceni farmaceuci nie mają odwagi sięgnąć po wielkie dzieła, niedoskonałe, gwałtowne, te, które torują drogę w nieznane. Wybierają doskonałe wprawki wielkich mistrzów. Chcą widzieć wielkich mistrzów podczas szermierczych sesji treningowych, ale nie obchodzą ich prawdziwe batalie, gdzie wielcy mistrzowie walczą z tym czymś, z tym czymś co przeraża nas wszystkich, tym czymś, co nas paraliżuje i bierze na rogi, i jest krew, i śmiertelne rany, i smród”.
2666 jest właśnie taką właśnie książką – gwałtowną, niedoskonałą, torującą drogę w nieznane, prawdziwą i ostatnią batalią Bolano z tak doniosłymi tematami jak zło i szaleństwo, miłość i śmierć.
Pisząc 2666, Bolano zapewne zdawał sobie sprawę, że umiera. Dlatego warto czytać tę książkę jak testament pisarza, który zna swoją wartość i wie, co ma do przekazania światu. Ale jako mistrz niedopowiedzenia i otwartych zakończeń nie komunikuje tego wprost. Musimy sami zrozumieć, jaka ukryta logika łączy badacza nieeuklidesowej geometrii, na poły mitycznego niemieckiego pisarza i okrutne morderstwa kobiet na pograniczu meksykańsko-amerykańskim.
Czworo młodych literaturoznawców: Jean Claude’a Pelletiera (z Francji), Piera Moriniego (z Włoch), Manuela Espinozę (z Hiszpanii) i Liz Norton (z Anglii) łączy przyjaźń oraz fascynacja dziełem Benna von Archimboldiego, którego literacka sława jest równie wielka jak tajemnica otaczająca jego osobę: należy on do gatunku pisarzy zaginionych, których nikt go nigdy nie widział. Na wieść o tym, że Archimboldi podobno przebywa w Meksyku, krytycy postanawiają wyruszyć na jego poszukiwanie. Tam, w Santa Teresa (zwierciadlane odbicie Ciudad Juarez okrytego niechlubną sławą „miasta-mordercy kobiet”) dowiadują się o niekończącej się serii okrutnych zabójstw kobiet, gwałconych, torturowanych, których ciała są porzucane następnie na pustyni i miejskich wysypiskach, zbrodni z którymi policja i władze nie mogą albo nie chcą się uporać. To właśnie Santa Teresa, jak również postać zaginionego pisarza są klamrami spinającymi w nierozerwalną całość pięć części powieści, które mogą być czytane jako odrębne historie.
W wydanym pośmiertnie 2666, znajdziemy wszystko, co najbardziej charakterystyczne dla Bolano - otwarte zakończenia, niedopowiedzenie, szkatułkowy i meandryczny sposób snucia opowieści, polifoniczną narrację wchłaniającą i mieszająca rozmaite głosy, przeróżne rejestry czasem pozornie niemożliwe do pogodzenia - wszystko, co, cytując Susan Sontag, uczyniło z niego „najważniejszego i najbardziej podziwianego powieściopisarza języka hiszpańskiego jego pokolenia”. Jeden z bohaterów powieści, kupując leki dla córki, wdaje się, jak to bywa u Bolano, w literacką dyskusję z aptekarzem, a potem zastanawia się: „Jakiż to smutny paradoks, pomyślał Amalfitano. Już nawet oświeceni farmaceuci nie mają odwagi sięgnąć po wielkie dzieła, niedoskonałe, gwałtowne, te, które torują drogę w nieznane. Wybierają doskonałe wprawki wielkich mistrzów. Chcą widzieć wielkich mistrzów podczas szermierczych sesji treningowych, ale nie obchodzą ich prawdziwe batalie, gdzie wielcy mistrzowie walczą z tym czymś, z tym czymś co przeraża nas wszystkich, tym czymś, co nas paraliżuje i bierze na rogi, i jest krew, i śmiertelne rany, i smród”.
2666 jest właśnie taką właśnie książką – gwałtowną, niedoskonałą, torującą drogę w nieznane, prawdziwą i ostatnią batalią Bolano z tak doniosłymi tematami jak zło i szaleństwo, miłość i śmierć.
Inne tego autora
• wczesna powieść Bolano – musisz ją przeczytać, jeśli zachwycili cię Dzicy detektywi
• czy bezpiecznie jest grać w Trzecią Rzeszę?
• to miały być zwykłe, miłe wakacje…
Młody Niemiec Udo Berger ma jedną pasję, która pochłania mu cały czas wolny: strategiczne gry wojenne. Nawet gdy wraz z dziewczyną wyjeżdża na wakacje do Katalonii, ma zamiar doskonalić technikę w grze Trzecia Rzesza.
Rozmaite niepokojące zdarzenia, które przytrafiają mu się na urlopie, nowo poznani ludzie, intrygująca wł...
14,13 zł
34,99 zł
Oszczędzasz: 20,86 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
"Literatura faszystowska w obu Amerykach" to naśladująca słowniki literackie encyklopedia pisarzy, którzy... nie istnieli - zbiór anegdotycznych biografii zmyślonych profaszystowskich autorów, będący swego rodzaju parodią niechlubnych nurtów w literaturze Ameryki Łacińskiej. Książka, choć przepełniona inteligentnym humorem, nie zawsze skłania do śmiechu. W tej nietypowej formie autorowi udało się zawrzeć refleksje na temat literatury i polityki oraz ich wzajemnego przenikania się. Popis tej same...
17,99 zł
24,99 zł
Oszczędzasz: 7,00 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
• zbiór opowiadań z wyróżnionym Sensini , które dostało nagrodę miasta San Sebastián
• charakterystyczne bolanowskie gawędy, w jakimś stopniu autobiograficzne
• w opowiadaniach pojawiają się wątki rozwinięte później w Dzikich detektywach
Bolano ma ewidentnie rękę do opisywania szaleńców, których pokazuje w całej krasie ich obłędu, ale też bez przerysowania i przesady. Ukazuje ludzkie losy, powikłane, czasem dziwne. To bardzo solidny tom, równy i spójny. Opowieści przeważnie utrzymane są w tonie...
10,53 zł
29,99 zł
Oszczędzasz: 19,46 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Wiosną 1938 roku uczeń Mesmera dostaje za zadanie wyleczyć z czkawki ubogiego Latynosa pozostawionego na łaskę losu w jednym z paryskich szpitali. Pozornie nic złego nie może się stać. A jednak mesmerysta Pierre Pain zostaje zamieszany w intrygę osnutą wokół rytualnego mordu o wymiarach kosmicznych. Kim jest Latynos dogorywający w Klinice Arago? Dlaczego jakieś mroczne siły pragną jego śmierci? Jakie korzyści i jakie straty niesie ze sobą ta śmierć? Wyłącznie Pierre Pain zdaje sobie sprawę z teg...
15,20 zł
20,00 zł
Oszczędzasz: 4,80 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Odległa gwiazda opowiada o tajemniczym poecie chilijskiej awangardy nazistowskiej. Ten samouk-erudyta zjawia się pewnego dnia na początku lat siedemdziesiątych na warsztatach poetyckich na uniwersytecie w Concepción; nazywa się Ruiz-Tagle, przybywa znikąd, i od razu zdobywa uznanie poetów i uwielbienie kobiet. Autor niepokojących wierszy, okazuje się być zawodowym pilotem wojskowym o nazwisku Carlos Wieder, który na niebie wypisuje wersety z Biblii, a śmierć celebruje jako akt twórczy. Postać Wi...
19,76 zł
26,00 zł
Oszczędzasz: 6,24 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
· kolejna powieść autora bestsellerowych "Dzikich detektywów" w edycji utworów zebranych Roberta Bolano
· autor doceniony, niestety, dopiero po śmierci; w ostatnich latach jego książki odniosły spektakularny sukces literacki i komercyjny na całym świecie
Pierwsze strony "Amuletu" powtarzają de facto to, co znamy już z "Dzikich detektywów", potem jednak pojawiają się liczne anegdoty, zaskakująco nowe i świeże. Porywający głos Auxilio Lacoutre opowiada, a zarazem - w trakcie swej opowieści - p...
15,19 zł
19,99 zł
Oszczędzasz: 4,80 zł
Cena sugerowana przez wydawcę