Opis
Książka zachęca do refleksji nad tematem obecności i nieobeności oraz powiązanymi z nim zagadnieniami: życia, nie-życia, ludzi, nie-ludzi, miejsc, nie-miejsc, rzeczy i przedmiotów. Dla autorów, zainspirowanych filozofią Jacques'a Derridy, kuszące okazało się rozpatrywanie tych kwestii z perspektywy edukacyjnej. Z książki wyłania się obraz pedagogiki społecznej uwzględniającej edukacyjne wymiary różnorodnych postaci obecności, istot-nych dla podmiotowych formacji i reprezentacji tożsamości, procesów wychowania, uczenia się i nauczania. Tytułowe kategorie eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone zostały nakreślone w poszczególnych rozdziałach tak, by przybliżyć różne odmiany myśli społeczno-edukacyjnej, która nie ignoruje tego, co nie jest specyficznie ludzkie.
Teksty zebrane w tomie, poza uwspólniającym je zainteresowaniem edukacyjnością widm, nie mają jednak spójnej logiki orientującej odczytanie ich wszystkich en bloque jako wypowiedzi antropocentrycznych lub nieantropocentrycznych. Nie ma w nich napięcia, które mogłoby kierować w jedną czy drugą stronę i uczynić autorów arbitrami w sprawach, z których nierozstrzygalności czynią oni atut o znaczeniu kluczowym dla edukacji. Lektura książki może prowadzić do wniosku, że myśl pedagogiczna zyskuje, gdy utrzymując zainteresowanie człowiekiem nie jest obojętna na widma, lecz zauważa, że widmują nie tylko ludzie, a swój sens wiąże z wrażliwością na rzeczy i miejsca, także te nawiedzone.
Teksty zebrane w tomie, poza uwspólniającym je zainteresowaniem edukacyjnością widm, nie mają jednak spójnej logiki orientującej odczytanie ich wszystkich en bloque jako wypowiedzi antropocentrycznych lub nieantropocentrycznych. Nie ma w nich napięcia, które mogłoby kierować w jedną czy drugą stronę i uczynić autorów arbitrami w sprawach, z których nierozstrzygalności czynią oni atut o znaczeniu kluczowym dla edukacji. Lektura książki może prowadzić do wniosku, że myśl pedagogiczna zyskuje, gdy utrzymując zainteresowanie człowiekiem nie jest obojętna na widma, lecz zauważa, że widmują nie tylko ludzie, a swój sens wiąże z wrażliwością na rzeczy i miejsca, także te nawiedzone.
Inne tego autora
Często słychać narzekania rodziców na nauczycieli i nauczycieli na rodziców. Oskarżają się nawzajem o najróżniejsze rzeczy: o brak zrozumienia, o wtrącanie się, o słabe wyniki dziecka itd. Tymczasem... mogłoby być inaczej.
Maria Mendel proponuje zupełnie inne spojrzenie na stosunki między obiema grupami. W końcu „są na siebie skazani” przez dwanaście lat. W tym czasie mogą wiele osiągnąć – dla dziecka/ucznia i siebie. Bycie sprzymierzeńcami nie jest proste, wymaga sporo poświęcenia i wysiłku. Au...
4,67 zł
6,13 zł
Oszczędzasz: 1,46 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Książka wychodzi z bardzo jasnej etycznej pozycji, definiującej miasta jako miejsca dialogu [...], równocześnie definiując cel książki nie tylko jako diagnozę, lecz przede wszystkim jako projekt (lepszego świata). Na dodatek książka jest pisana przez pedagoga, łączącego co najmniej dwie (urbanistyczną i pedagogiczną) perspektywy badawcze. Te perspektywy łączą się w fascynującym splocie terytorialnie zdefiniowanych działań ufundowanych na mocnym systemie wartości [...]. Autorka głęboko wierzy w r...
38,02 zł
50,00 zł
Oszczędzasz: 11,98 zł
Cena sugerowana przez wydawcę