Opis
Wybór problematyki badań został podyktowany zainteresowaniami naukowymi autorki. Celem podjętych analiz było poznanie sytuacji nauczycieli szkół średnich ogólnokształcących w dwudziestoleciu międzywojennym, widzianej z perspektywy reprezentujących ich interesy organizacji nauczycielskich. Chodziło zwłaszcza o zaprezentowanie stanowiska niemal zupełnie pomijanego w literaturze przedmiotu Związku Zawodowego Nauczycielstwa Polskich Szkół Średnich, gdyż poglądy i działania przedstawicieli drugiej z organizacji Towarzystwa Nauczycieli Szkół średnich i Wyższych doczekały się już pewnych opracowań. Zgodnie z założeniem i problematyką zaznaczona w tytule rozprawy podstawowym źródłem analiz był materiał zawarty w czasopismach związkowych. Ważną pozycję stanowiły dokumenty normatywne (ustawy i rozporządzenia), wydawane przez władze ministerialne. Określały one kierunek działania władz oświatowych, a jednocześnie wyznaczały obszar dążeń organizacji nauczycielskich, walczących o zabezpieczenie interesów swych członków. Na podstawie analizy zgromadzonego materiału badawczego przedstawiono najważniejsze problemy nauczycieli na tle sytuacji w szkolnictwie w dwudziestoleciu międzywojennym. Ukazano różnice w podejściu redakcji i publicystów omawianych czasopism do kluczowych zagadnień, dotyczących ustroju szkolnictwa i sposobów zabezpieczenia materialnego nauczycieli.
Inne tego autora
Autorka skupia się na dokonaniach czterech - niegdyś bardzo znanych - osób: Stanisława Markiewicza, Henryka Jordana, ks. Bronisława Markiewicza oraz Kazimierza Jeżewskiego. Kwestie biograficzne tych działaczy traktuje marginalnie, często jako tło, gdyż głównym przedmiotem dociekań są sprawy wychowania i opieki. [...] Zamieszczone w tekście liczne, ciekawe i właściwie dobrane przykłady ówczesnego życia codziennego, to nie tylko sprawy estetyki czy higieny, ale i opisy warunków powodujących...
28,44 zł
37,80 zł
Oszczędzasz: 9,36 zł
Cena sugerowana przez wydawcę