Opis
W okresie II wojny światowej w niemieckich jednostkach pancernych i artylerii samobieżnej (szturmowej) były używane specjalne pojazdy naprawcze i ewakuacyjne tzw. Bergepanzerwagen. Najczęściej były to ciężkie ciągniki półgąsienicowe np. 18t Zgkw Sd Kfz 9 produkcji zakładów FAMO. Jednak ciągniki były skuteczne tylko w przypadku holowania czołgów lekkich i srednich np. PzKpfw II lub PzKpfw III. Do holowania ciężkiego "Tygrysa", o masie przekraczającej 50 000 kg trzeba uzyć aż trzech ciągników 18-tonowych. W warunkach bojowych było to bardzo trudne i niebezpieczne!
Dlatego też do ewakuacji uszkodzonych czołgów i ich napraw na polu walki używano pozbawionych wież czołgów, które przewoziły dodatkowe wyposażenie naprawcze (dźwig, części zamienne, lewary, urządzenia spawalnicze). W ten sposób zostały zmodyfikowane m.in. czołgi lekkie PzKpfw I Sd Kfz 101, PzKpfw 38(t), czołgi średnie PzKpfw III Sd Kfz 141, PzKpfw IV Sd Kfz 161 i PzKpfw V Sd Kfz 171 "Panter" oraz działa samobieżne "Hetzer" i "Ferdinand-Elefant".
Dlatego też do ewakuacji uszkodzonych czołgów i ich napraw na polu walki używano pozbawionych wież czołgów, które przewoziły dodatkowe wyposażenie naprawcze (dźwig, części zamienne, lewary, urządzenia spawalnicze). W ten sposób zostały zmodyfikowane m.in. czołgi lekkie PzKpfw I Sd Kfz 101, PzKpfw 38(t), czołgi średnie PzKpfw III Sd Kfz 141, PzKpfw IV Sd Kfz 161 i PzKpfw V Sd Kfz 171 "Panter" oraz działa samobieżne "Hetzer" i "Ferdinand-Elefant".
Inne tego autora
Czołg lekki 7TP był jedynym, obok zakupionych w 1939 roku francuskich Renaultów R35, w miarę nowoczesnym, czołgiem armii II RP. Pojazdy tego typu produkowane były od 1934 do 1939 roku w dwóch wersjach: jedno i dwuwieżowych, różniących się jedynie uzbrojeniem, oczywiście były wprowadzane inne modyfikacje, ale dotyczyły one wyposażenia, osprzętu silnika, przyrządów celowniczych.
Niniejsze opracowanie stanowi uzupełnienie wcześniejszych publikacji dotyczący czołgu 7TP (Militaria nr 317 i 400), jedn...
28,89 zł
38,00 zł
Oszczędzasz: 9,11 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Panzerjager I. Tank Power vol.CCXV 480
26,61 zł
35,00 zł
Oszczędzasz: 8,39 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
27,38 zł
36,00 zł
Oszczędzasz: 8,62 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Nieznanym epizodem z historii armii II Rzeczypospolitej są wielkie manewry, które odbyły się na Wołyniu we wrześniu 1938 roku. Manewry wołyńskie (14-18 września 1938 roku) pozostały w cieniu inkorporacji Zaolzia w październiku 1938 roku [Militaria nr 425, Zaolzie 1938]. W dniu 20 września 1938 roku, manewry zakończyła, drobiazgowo zaplanowana i przygotowana, defilada w Łucku przed Marszałkiem Edwardem Śmigłym-Rydzem. Defilada trwała ponad sześć godzin i była to największa parada wojskowa w dziej...
15,21 zł
20,00 zł
Oszczędzasz: 4,79 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Największym i najcięższym pojazdem niemieckich wojsk pancernych, użytym bojowo w czasie II wojny światowej, było działo samobieżne 12,8 cm Pak L/55 Sd Kfz 186 Panzejager "Tiger" Ausf. B, nazywane zgodnie z rozkazem Adolfa Hitlera z 26 lutego 1945 roku, "Jagdtiger"....
38,27 zł
52,00 zł
Oszczędzasz: 13,73 zł
Cena sugerowana przez wydawcę
Czołg lekki T-60 pozostawał w cieniu większych i cięższych braci, czołgów T-34, KW. Nie był gotowy w chwili wybuchu wojny, a nawet nie planowano uruchomienia jego produkcji, a do jego masowej produkcji doszło dopiero w przełomowych momentach walk na froncie wschodnim, jesienią i zimą 19411942 oraz w 1942 roku. Po bitwie stalingradzkiej w zasadzie zniknął z szeregów oddziałów pancernych RKKA. Żołnierze, którzy na nim walczyli nie pozostawili obszernych wspomnień. Tylko niewielu z nich wspominało ...
26,50 zł
36,00 zł
Oszczędzasz: 9,50 zł
Cena sugerowana przez wydawcę